Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sörmland

Inga nya statliga järnvägspengar

Publicerat fredag 4 februari 2011 kl 16.33
"Vi kan bara trycka på"
(2:56 min)
De pengar som staten skjutit till för att minska problemen för tågpendlarna, med försenade tåg som följd, får räcka var budskapet från staten vid uppvaktning av lokala politiker idag. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio Sörmland.

De pengar som staten skjutit till för att minska problemen för tågpendlarna, med försenade tåg som följd, får räcka. Det var det besked som sörmländska politiker fick när de idag träffade statssekreteraren Carl von der Esch, som arbetar med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

– Där vidhåller man att man tillsatt tillräckligt med ekonomiska medel. Skulle man tillsätta mer så skulle man inte kunna göra tillräckligt med upprustningar för då skulle tågtrafiken stå stilla helt och hållet. Det vi kan göra nu är att trycka på att man gör bättre prioriteringar på de insatser man kan göra, säger Socialdemokraten Viking Jonsson, ordförande i Regionförbundet i Sörmland, som var med i uppvaktningen. 

Politikerna i Sörmland pekade vid uppvaktningen på hur många miljoner som länet stoppat in i kollektivtrafiken med hopp om att det ska bli bättre, men det har bara blivit sämre, säger de.

Totalt har kommunerna satsat 100 miljoner på kollektivtrafiken av de de 30 miljoner i kostnadsökningar som man inte räknat med. Dessutom satsar länet 600 miljoner på Citytunneln i Stockholms centrum - något som får effekt tidigast 2017, när Citybanan öppnar.

Och kommunerna är beredda att satsa än mer - om staten samtidigt skjuter pengar också.

Staten måste ge arbetspendlingen förtur, bland annat i Mälardalen, i stället för att, som politikerna upplever det, fokus läggs på affärsresenärerna som susar förbi på väg mellan Stockholm och Göteborg.

Men vid uppvaktningen idag så visade regeringskansliet förståelse för att man måste satsa mer på att lösa arbetspendlingen.

– Man är klart medveten att ska Stockholm fortsätta vara en tillväxtmotor som måste arbetspendlingen fungera, och det kan göra först när avregleringen fungerar fullt ut, det vill säga att man konkurrerar om den trafiken med upphandlingar.

Det behövs möjligheter att upphandla regional tågtrafik utan att utkonkurreras av långväga fjärrtågtrafik, skrev regionens politiker skrev till regeringen i början av november. I brevet pekade de på förändringar i trafiken på både Svealandsbanan och Västra stambanan som drabbar länets hårt prövade tågpendlare.

För att inte tvinga pendlarna att flytta eller tvinga dem tillbaka till att åka bil måste i första hand den nuvarande tågtrafiken säkerställas, enligt de lokala politikerna.

Runt 20 procent av den sörmländska arbetskraften pendlar idag över gränserna till andra län, främst till Stockholm - de flesta med tåg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".