Få utnyttjar SJ: s resegaranti

Sedan SJ införde sin resegaranti i januari i år har bolaget fått in 35 000 ärenden gällande ersättning för tågförseningar. Det är betydligt färre än vad SJ räknat med.

Orsaken till det låga antalet anmälningar tror SJ beror på att de blivit bättre på att hålla tidtabellen men det tror inte Sören Häggroth chef på fortifikationsverket i Eskilstuna. Han säger till Sveriges Radio Sörmland att det snarare beror på att folk inte är särskilt anmälningsbenägna av sig. Det viktigaste för pendlarna är inte att få ersättning utan att tågen ska gå i tid. Totalt har 30. 000 resenärer hittills i år fått ersättning från SJ, något som kostat bolaget 5, 6 miljoner kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".