Konsumentvägledning försvinner trots behov

Den kommunala konsumentvägledningen är lönsam för samhället. Det enligt en rapport från forskare vid Göteborgs universitet.

Enligt konsumentminister Ann-Christin Nykvist har behovet av konsumentvägledning ökat i och med bluffakturor, internetbedrägerier och konstiga telefonräkningar.

Men trots det skär många kommuner ned på konsumentvägledningen och skyller på dålig ekonomi. Till exempel Strängnäs kommun fattade i våras beslut om att ta bort konsumentvägledningen, trots allt fler samtal från kommuninnevånare.

I mars i år hade 252 av 290 kommuner kommunal konsumentvägledning. Ann-Christin Nykvist kan tänka sig att staten i framtiden ger mer stöd till konsumentvägledningen. Men enligt Nykvist är det ändå i slutändan kommunerna som måste betala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".