Ostlänksstationen i stan?

Så många stopp som möjligt och stationen i centrala Nyköping. Det vill Nyköpings pendlarförening, som numera heter Ostkanten, ha om Ostlänken byggs. Ikväll presenterar Nyköpings kommun de aktuella alternativen till bansträckning och stationslägen i kommunen.
Så korta restider som möjligt är viktigt för pendlarna, enligt pendlarföreningen, och station ute på Skavsta är inget som pendlarna är betjänta av. Men frågan är hur pendlarna gynnas av de andra alternativ som läggs fram av kommunens utredare ikväll. Alternativ A, med huvudbanan ute vid Skavsta och ytterligare ett spår via Nyköping, ger enligt förslaget sammanlagt 66 tågstopp per dygn vid Nyköpings central. Men byggs istället alternativ B, med huvudbanan genom Nyköping och stickspår till Skavsta, blir det enligt förslaget nästan dubbelt så många, eller 128 tågstopp per dygn vid Nyköpings central. Och antalet tågstopp är viktigt menar pendlarföreningen. - Vi måste ha det bästa möjliga pendlaralternativet. Det är den enda möjligheten, om inte kommunen ska hamna ännu mer på efterkälken, säger Marcus Söderström, pendlarföreningens ordförande.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista