Phishing ett ökande problem. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
Sörmland

Phishing ett ökande problem

1:17 min

Tack vare nya säkerhetssystem hos bankerna så har antalet bedrägerier via internetköp minskat. Det har P4 Sörmland rapporterat tidigare. Något som däremot har ökat den senaste tiden är så kallad phishing, där man via mail eller samtal lurar folk att ge ut sina kontouppgifter.

– Senast i somras figurerade ett antal falska mail. Slumpvisa mail skickades ut, där man uppmanades att lämna ifrån sig sina inloggningsuppgifter och koder. Det är ju helt ologiskt att bankerna skulle fråga efter den typen av uppgifter, säger Anna Sundblad, presschef på Swedbank.

Eskilstunaborna Linnea och Julia har båda två råkat ut för phishing, men visste att det var bedrägeriförsök och svarade inte på mailen.

– Man vet ju vilka man svarar till och inte, säger Linnea.

– Man kollar ju först vilka det är som skickar mailen. Man kan inte ge ut sina uppgifter till vem som helst, säger Julia.

De flesta är medvetna om att mail eller samtal av den här typen är bedrägeriförsök, men det händer att personer lämnar ut uppgifter till bedragarna, och därmed blir bestulna på pengar.

Anna Sundblad ser gärna att man kontaktar sin bank och polisen om man får liknande mail, och hon betonar vikten av att man aldrig svarar på dem.

– Inloggningsuppgifter och koder är personliga och ska aldrig lämnas ut till någon. Det kan likställas med att man lämnar kvar nyckeln i dörren när man går hemifrån och därmed ger tillgång för någon obehörig att gå in, säger Anna Sundblad.

Carin Vidner

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista