Nyköping

Margrets telefonnummer försvann

Margret Lindqvist från Nyköping upptäckte av en slump att telefonnumret hon ringde från inte var hennes eget. Och först när P4 Sörmland kontaktade Telia åtgärdades problemet.

– Mitt telefonnummer har försvunnit, och jag har fått ett annat telefonnummer som tillhör en annan person, sa Margret Lindqvist igår eftermiddag.

Det var av en slump som Margret Lindqvist upptäckte att numret hon ringde från inte var hennes eget. När hon den 8 september ringde upp sin mobil från sin fasta telefon och såg att numret på displayen inte stämde.

– Jag har kunnat ringa på min telefon hela tiden, men jag vet inte vilket nummer det är jag ringer ifrån. Så det är lite spännande. Och jag vet inte vart mitt eget telefonnummer tagit vägen.

– Dels vill jag jag ju veta hur det kan hända. Sen vill man ju naturligtvis att det blir en rättelse då så att man betalar för de samtal man faktiskt ringt, sa Margret Lindqvist igår när hennes nummer fortfarande var försvunnet.

För när Margret felanmälde problemet till Telia och de lovade lösa det på fem arbetsdagar hände först ingenting. Först vid andra kontakten fick hon reda på att det rörde sig om ett kabelfel. Men att det var mycket problem med nätet i Nyköping just nu så först sista september kunde hon få sitt nummer tillbaka.

Men när P4 Sörmland tog ringde upp Telia för att ta reda på vad som hänt med Margrets nummer gick det plötsligt fortare att lösa och idag har Margrets nummer hittat hem igen.

Hans G Larsson är informationsansvarig på Telia. Och han säger att det som har hänt med Margrets telefonnummer rör sig om en korskoppling.

– Det vanligaste är väl att det är i samband med kabel fel att man ska skarva ihop fel kablar med varandra, säger Hans G Larsson.

– Det är beklagligt att det tar tid att rätta till. Jag förstår att det är ett bekymmer för kunderna och det beklagar jag.

Och enligt Hans G Larsson ska Margret inte behöva betala för samtal hon själv inte ringt.

– Det är ju ingen kund som ska förlora på den här perioden, att man fått fel fakturering, säger Hans G Larsson.

Sara Samuelsson

sara.samuelsson@sverigesradio.se