Kustkommunerna är dåligt förberedda på oljeutsläpp, visar rapport från Sveska miljöinstitutet. Foto: Heribert Proepper/Scanpix.
Sörmland

Dålig beredskap för oljeutsläpp

1:15 min

Eskilstuna och Strängnäs kommun saknar beredskapsplan för hur de ska gå tillväga vid ett oljeutsläpp i Mälaren. Svenska Miljöinstitutets nya rapport visar att en fartygsolycka med oljeläckage utanför Sveriges kust skulle kosta samhället nära två miljarder kronor.

Men det är inte bara kring Östersjön som ett oljeutsläpp skulle ge stora konsekvenser.

– Det är ett arbete som vi vet måste göras och det ligger på kö. Anledningen till att vi inte prioriterat det högre är att det inte är speciellt många oljetransporter som går förbi Eskilstuna kommun, säger Mats Löwenberg, beredskapssamordnare, Eskilstuna kommun.

Mälaren är en dricksvattenkälla, borde det inte vara en prioriterad fråga?

– Ska man vara lite egoistisk så tar inte Eskilstuna kommun sitt vatten från Mälaren utan från Hjälmaren, men självklart är Mälaren av just den anledningen väldigt känslig. Men också för de naturvärden som finns, så naturligtvis är det ett arbete som måste genomföras, säger Mats Löwenberg

Ungefär två miljoner människor får sitt dricksvatten från Mälaren. Det gör det, enligt Karl- Erik Kulander, oljeskyddsexpert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, extra viktigt att kommunerna runt sjön vet hur man ska agera och att samarbetet med räddningstjänst, länsstyrelsen och närliggande kommuner fungerar som den ska när olyckan väl är framme.

– Just planen och övandet på planen gör att man på ett tidigare stadium kan hindra oljan att nå land och skada de här känsliga kusterna och känsliga anläggningar, säger Karl-Erik Kulander.

Svenska Miljöinstitutets rapport visar att beredskapen i kustkommunerna för att hantera oljeutsläpp längs kusterna är oroväckande låg.

En fartygsolycka utanför Sveriges kust med efterföljande oljeutsläpp beräknas kosta samhället nära två miljarder kronor.

Själva saneringen är en relativt liten del av kostnaderna. Näringslivet skulle få ta de största konsekvenserna i form av inkomstbortfall från exempelvis turism- och fiskenäring.

I rapporten görs även en analys av övriga kostnader som ofta kan vara svåra att värdera ekonomiskt, som att en oljeolycka kan försämra rekreationsmöjligheter i det drabbade området.

En tidigare studie visar att fler än hälften av de svenska kustkommunerna helt eller delvis saknar en beredskapsplan för att hantera en oljeolycka utanför den egna kusten.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade vatten och fartygstrafiken ökar kraftigt. Samtidigt har Östersjön ett unikt maritimt ekosystem som är mycket känsligt för föroreningar.

Kommunerna har det yttersta ansvaret på land för förebyggande arbete inför eventuella oljeolyckor till havs och för saneringsarbetet när en olycka väl är ett faktum, enligt rapporten från Svenska Miljöinstitutet.

Sara Samuelsson

Sara Samuelsson. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

016-16 16 00

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista