Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Katarina Ekström är nöjd över den nya cykelbana från Svalsta in till Nyköping. Foto: Sara Samuelsson(Sveriges Radio.
2 av 2
Einar Andersson, Svalsta. Foto: Sara Samuelsson/Sveriges Radio.
nyköping

Ny cykelbana en del i cykelsatsning

"Trodde inte på cykelbana i Svalsta"
1:32 min

Nyköpings kommun gör en ny satsning för att öka cyklandet. Förutom fler och säkrare cykelvägar ska marknadsföring och bättre skyltning leda till attitydförändringar.

Katarina Ekström och Einar Andersson är två vana cyklister på sträckan Nyköping- Bergshammar- Svalsta, där en ny cykelbana är så gott som klar, är glada att slippa cykla i vägrenen bland den tunga trafiken.

– På sommarhalvåret har jag under 25 år cyklat så gott som en gång om dagen och jag trodde inte att det skulle bli cykelbana under den tid jag bor kvar i Svalsta, men nu äntligen, säger Katarina Ekström.

Kan hända att Svalstaborna cyklar mera nu när man fått cykelbana ända in till staden, fyller Einar Andersson i.

Nyköpings kommun har sedan 2010 en vision att öka cykeltrafiken med ca fem procent varje år, och kanske kan nya cykelbanor vara ett sätt att få fler att än de redan inbitna cyklisterna att börja trampa. Men när kommunen nu tar fram en ny handlingsplan för att öka cyklandet menar Johannes Krunegård, miljöpartistiskt kommunalråd att det krävs mer än ny asfalt. Mer information och marknadsföring ska göra cykelnätet mer attraktivt.

De jag är ute efter ska börja cykla, det är de, som bor staden och som tycker att cykel är för osäkert, att det är för otydligt att man inte vet var de säkra cykelvägarna är. Samtidigt som vi skyltar och målar om informerar vi om hur man cyklar på ett bra sätt, hur man tar sig fram.

– Det finns en del arbeten på gång och de riktar in sig en hel del på sådan här missing links, alltså där en cykelbana slutar bygger man ihop med en annan cykelbana så att man kan ta sig hela vägen på en skyddad cykelbana.

Sedan tror jag att det finns en hel del säkerhetsaspekter på att tydliggöra här får jag cykla, här får jag gå och här får jag köra bil, slutar Johannes Krunegård, kommunalråd för Miljöpartiet i Nyköping.

Och även vad gäller det fysiska arbetet med cykelnätet ska kommunen göra det tydligare för cyklisterna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".