Nyköping

Sängkläder istället för blommor

Pelargonresorna till Nyköping och dagsresorna till Smögen bjöd inte bara på blomsterprakt och skärgårdsmiljö utan också en, för resenärerna ovälkommen, försäljningspresentation av sängkläder och produkter från resebolagets systerföretag. Nu får företaget betala en halv miljon kronor i vite för vilseledande marknadsföring.

Konsumentombudsmannen kräver också att resebolaget ska ha tydligare information i sin marknadsföring.

Pelargonresorna till Nyköping och dagsresorna till Smögen bjöd inte bara på blomsterprakt och skärgårdsmiljö - utan också en, för resenärerna ovälkommen försäljningspresentation av sängkläder och produkter från resebolagets systerföretag.

Nu får företaget betala en halv miljon kronor i vite för vilseledande marknadsföring. Konsumentombudsmannen kräver också att resebolaget ska ha tydligare information i sin marknadsföring.

Svenska Dagsresor har gjort gällande att det av marknadsföringen framgår vad som ingår i resans pris, men att innehållet visserligen kan anges ännu tydligare.

Av marknadsföringen av resan till Nyköping, som under 2011 har delats ut i konsumenters brevlådor framgår att ändamålet med dagsresan var en utställning av pelargoner samt ett besök på Hellmanska gården.

Men resenärerna har upplevt att de blivit vilseledda av marknadsföringen eftersom resorna till stor del har utgjorts av en försäljningspresentation av sängkläder och andra produkter.

Resenärer har blivit överraskade av denna presentation samt känt sig både lurade och besvikna över att presentationen har begränsat tidsutrymmet beträffande det som verkade vara ändamålet med resan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".