Det är på föräldramöten i skolan man kan prata om hederförtryck med föräldrarna, enligt Merdad Darvishpour. Foto: Sara Choghrich /Sveriges Radio
Sörmland

”Skolor behöver kunskap om hedersförtryck”

"Föräldramöten är jätteviktigt"
1:51 min

En helt ny rapport kring hedersförtryck presenteras idag vid ett seminarium på riksdagen. Rapporten som är skriven av bland annat Merdad Darvishpour, expert på hedersproblematik har ett stort fokus på skolan och vad skolan kan göra för utsatta ungdomar.

– Om det förekommer en konflikt mellan mångkulturalism och respekt för andra kulturer. Om detta kolliderar med kvinnors rättigheter och barns rättigheter då ska man inte tveka. Mänskliga rättigheter går före respekt för andra kulturer, säger Merdad Darvishpour, lektor vid Mälardalens högskola.

Skolan har för bristfällig kunskap i hedersfrågan. Fler myndigheter och organisationer måste samverka för att skolan ska kunna minska det hedersrelaterade förtrycket. Det är slutsatsen i en helt ny rapport som presenteras vid ett seminarium på riksdagen idag.

Merdad Darvishpour som är en av dem som skrivit rapporten, tror att skolan måste få mer kunskap om hedersproblematik och man måste ha ett större fokus på mänskliga rättigheter.

– Folk med annan etnisk härkomst måste respektera mänskliga rättigheter, säger han.

Vem vill ni nå ut till med rapporten?

– Regeringen, politiker, myndigheter och vi måste informera på skolor, mötet med föräldrar är väldigt viktigt, säger Merdad Darvishpour.

Men på skolorna finns inte föräldrarna?

– Föräldramöten är jätteviktigt, där kan man föra en dialog med föräldrarna och prata om mänskliga rättigheter med de som kommer från hederskulturer, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".