Kalklinbanan är fyra mil lång och hade kunnat bli ett världsarv, enligt en utredning som Länsstyrelsen gjort. Foto: Hans Andersson/Sveriges Radio Sörmland
sörmland

Nordkalk ansöker om att riva kalklinbanan

KG Källerfors på Kalklinbanans vänner: "Det är bedrövligt"
1:28 min

Kalklinbanans öde verkar ha beseglats. Nordkalk, som äger banan, har begärt om lov att riva den, enligt Katrineholms-Kuriren.

Nordkalk har skickat en rivningsansökan till alla fem kommuner som banan sträcker sig över, enligt tidningen.

Den fyra mil långa linbanan, som sträcker sig från Vingåker till Köping, är så unik att den skulle kunna bli ett världsarv, enligt en utredning som Länsstyrelsen tidigare låtit göra. Men kommunerna har inte velat ta över ansvaret för linbanan och vårda den som byggnadsminne, eftersom det skulle bli dyrt att riva den om det skulle krävas längre fram.

KG Källerfors, ordförande i Kalklinbanans vänner, är besviken.

– Vi har hållit på sen 2002 för att få alla att förstå att det är viktigt att det här sparas, för det är den enda som finns kvar. Så det är ju bedrövligt.

KG Källerfors säger att Kalklinbanans vänner kommer slåss för att åtminstone stationerna kommer att bevaras, även om kablar och vagnar tas ner. Han tänker framförallt på stationen i Malmberga vid Stora Sundby utanför Eskilstuna och pålastningsstationen vid Forsby kalkbrott utanför Vingåker.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".