Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.
Eskilstuna

Vidarekopplat 112-larm fungerade dåligt

När Sjukvårdens larmcentral i Eskilstuna tillfälligt skulle ta över samtalen från larmcentralen i Västmanland under midsommarhelgen så fungerade det inte som det skulle.

Det är SOS Alarm som tar emot larmsamtalen på 112. Men när de skulle koppla vidare till larmcentralen i Eskilstuna, som drivs av privata Medhelp, så blev det i en del fall flera minuter långa väntetider. Det krav som ställs är att väntetiden inte ska vara längre än 30 sekunder.

Därför har nu SOS Alarm skrivit en så kallad incidentrapport till både Socialstyrelsen och Landstinget Västmanland.

Fredrik Bergengård som är presstalesman på SOS Alarm är kritisk.

– Det är mycket bekymmersamt. Vi har ju ansvarat för nödnumret sedan 1973 och vår erfarenhet är att det är här en helg då det rings mycket och då folk råkar mycket illa ut. Det är en mycket ogynnsam situation som jag tror att ingen vill ha, säger han till P4 Västmanland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista