1 av 15
Andreas Karlsson och Gerda Johansson pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm. Foto: Sveriges Radio.
2 av 15
Fredrik Lorenzoni och Jens Persson, kommunalråd Strängnäs (C). Foto: Jonas Carnesten/Sveriges Radio.
3 av 15
Björn Tannberg från Trafik- och serviceredaktionen intervjuad av Jonas Carnesten. Foto: Sveriges Radio.
4 av 15
Ida Lindhagen i Suckarnas gång. Foto: Sveriges Radio.
5 av 15
Jonas Carnesten och Fredrik Lorenzoni på Centralen. Foto: Sveriges Radio.
6 av 15
Soundcheck efter klockan 05... Ida Lindhagen och Jonas Carnesten. Foto: Fredrik Lorenzoni/Sveriges Radio.
7 av 15
Foto: Jonas Carnesten/Sveriges Radio.
8 av 15
Programledare Jonas Carnesten och Lisa Frost från SMHI. Foto: Fredrik Lorenzoni/Sveriges Radio.
9 av 15
Foto: Ida Lindhagen/Sveriges Radio.
10 av 15
Ulf Wallin från NCC intervjuas om tunnelbygget. Foto: Sveriges Radio.
11 av 15
Programledare Jonas Carnesten och fd ordförande i pendlarföreningen i Nyköping Christina Mistander Norlin. Foto: Sveriges Radio.
12 av 15
Jonas Hultberg intervjuas på Centralen av P4 Morgon. Foto: Björn Tannberg/Sveriges Radio.
13 av 15
Jan Kyrk från SJ intervjuas av Jonas Carnesten. Foto: Sveriges Radio.
14 av 15
Andreas Karlsson och Gerda Johansson pendlar mellan Eskilstuna och Stockholm.
15 av 15
Ulf Wallin från NCC intervjuas om tunnelbygget. Foto: Sveriges Radio.
Utesändning

P4 Morgon på Stockholms central

Jens Persson (C) kommunalråd i Strängnäs vill se mer konkurrens
5:31 min

En vanlig morgon för tusentals Stockholmspendlare men en ovanlig morgon för P4 Sörmland. Hela morgonprogrammet har flyttat till Stockholms central för att belysa pendlarnas situation nu och framöver.

Tåget från Eskilstuna glider in tre minuter före ankomsttid och möts upp av P4 Morgons reporter. Inne på Centralstationen kollar SMHI:s meteorolog senaste prognosen i mobilen medan Strängnäs kommunalråd pratar med programledarna Jonas Carnesten och Fredrik Lorenzoni.

Strängnäs kommunalråd Jens Persson (C) vill se mer valfrihet och konkurrens bland tågaktörerna.

– Konkurrens leder till bättre kvalité, säger Jens Persson (C).

Jens Persson är ganska nöjd med den gångna vinterns tågtrafik, jämfört med tidigare vintrar, men pendlarna är inte riktigt lika nöjda.

– Man måste kolla var och varannan dag om tåget är försenat. Man får aldrig veta i tid om det blir förseningar. Det är dålig information, säger Andreas Karlsson som pendlar från Eskilstuna.

Med dubbelspår och halvtimmestrafik från 2017 är Jens Persson (C) optimistisk inför framtiden.

– Vi har ett väldigt gott samarbete med övriga kommuner i Sörmland. Det en division svårare med Stockholm men vi är överens om att en Mälardalsregion är väldigt viktig, säger Strängnäs kommunalråd Jens Persson (C).

Jonas Hultberg är nytt kommunalråd i Nyköping för Miljöpartiet. Han tycker att det fungerar bra och skulle rekommendera de som vill pendla från Nyköping att göra det.

– Vi har tillsammans med landstinget köpt till tågavgångar sen har ju regeringen och trafikverket ett ansvar att tågen går som de ska och det är svårare för oss att påverka. Där finns en utvecklingspotential, säger Jonas Hultberg, kommunalråd i Nyköping för Miljöpartiet.

En som tröttnat på att pendla är Christina Mistander Norlin. Hon var pendlare i tio år och var ordförande i pendlarföreningen i Nyköping men för två år sen flyttade hon till Stockholm.

– Vi flyttade till Nyköping för att kunna ha en hästgård men att jobba i Stockholm och bo där var inte den bästa lösningen. Det blev bara värre och värre, säger Christina Mistander Norlin.

Statistik från SJ visar att den som pendlar mellan Sörmland och Stockholm kan inte räkna med att komma fram i tid. Särskilt utsatta är resenärer som åker från Eskilstuna till Stockholm. Under hälften av de sex veckor som mätts var mer än vart fjärde tåg på sträckan försenat.

Jan Kyrk är regionansvarig för SJ och är inte nöjd.

– Under förra året var det 17 av 20 tåg som gick i tid och i januari var det 15 av 20 tåg och det är vi inte nöjda med, säger Jan Kyrk, regionansvarig på SJ.

Enligt Jan Kyrk jobbar SJ bland annat på att förbättra sina tåg så att de ska klara det kalla klimatet bättre. För att fler tåg ska gå i tid behövs också fler dubbelspår så att ett tåg inte orsakar förseningar hos de övriga.

p4morgon.sormland@sverigesradio.se

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".