Foto: Sveriges Radio.

Färdtjänstbolaget Tuwa anklagas för att dumpa anbud

"Tror man satt i system"
1:27 min

Färdtjänstbolaget Tuwa, som bland annat kör sjukresor i länet, får kritik från Transportarbetareförbundet. Ombudsman Kjell Arbestål menar att bolagets låga anbud inte går att uppfylla utan i stället har gjort att lokala taxibolag har gått i konkurs. Tuwa tillbakavisar kritiken.

– Vi har haft konkurs bland annat i Flen, för att de inte klarar av de här kostnaderna, säger Kjell Arbestål.

Sedan företaget Tuwa tog över sjukresorna i länet har det uppstått flera problem. Dels har företaget använt fordon som varit avbeställda, obesiktigade och man har använt annat drivmedel än avtalat.
Tuwa har också blivit varnat och i höstas bötfällt av uppdragsgivarna Landstinget och Samres då man inte hade tillräckligt många fordon och förare.

Kjell Arbestål på Transportarbetareförbundet menar att det inte går att köra till det låga pris som Tuwa uppger i upphandlingarna och att flera taxibolag som kört på uppdrag av Tuwa gått i konkurs just på grund av att ersättningen inte täcker kostnaderna.

– Vi börjar tror att det är något man har satt i system. Man lägger låga anbud, men vet att man inte klarar att köra det själv och tar in underentreprenörer och så går det så länge det går.

Kritiken från Transportarbetareförbundet kommer i samband med att Tuwa är på väg att ta över sjukresorna på Gotland. Och enligt Kjell Arbestålhyr Tuwa ut alldeles för dyra fordon till sina underleverantörer.

– Vi har ju hört att det är ockerpriser de håller på med, upp till 17.000 kronor per bil.

Vad skulle vara normalt pris?

– Runt fyratusen spänn.

Johan Lindberg, som är personalchef på Tuwa, håller inte med om att de betalar taxiföretagen för dåligt.

– Det han säger finns det ingen som helst substans eller sanning i.
När man som underentreprenör jobbar för oss så kostar det naturligtvis någonting att få köra körningarna och om man väljer att hyra eller köpa en genom oss så kostar det en slant. Men de summorna är inte korrekta.

Hur ser du på krtiken om att ni skulle ha satt i system att lägga låga anbud och sedan riskera att köra era underentreprenörer i botten?

– Det ligger ingen sanning i det. Vi har ju räknat på detta naturligtvis och kommit fram till att det här är möjligt att köra. Och det har ju andra bevisligen gjort också, eftersom det bara skiljde två öre. Och vi har ändå valt betydligt billigare fordon än vad de har, säger Tuwas personalchef Johan Lindberg. 

Andreas Ericson
andreas.ericson@sverigesradio.se

Anna Jutehammar
anna.jutehammar@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".