Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
gnesta

Delade meningar om hur väg 57 ska byggas om

Publicerat lördag 16 mars 2013 kl 12.15
"100-väg är säkrare"
(1:45 min)
Foto: Emma Stark/Sveriges Radio.

Riksväg 57 mellan Gnesta och E4 vid Järna i Stockholms län ska byggas om. Trafikverket har i en förstudie presenterat två möjliga utformningar av vägen. 80 kilometer i timmen och en fil i vardera riktningen eller en dyrare hundraväg med omväxlande ett och två körfält för att möjliggöra omkörning

– Jag tycker det går bra att köra åttio och behålla lite av den här lantliga känslan. Men jag kör ju inte varje dag, gör man det kan jag förstå tycker det är kul om det går lite fort, säger Astrid Nordström, som bor i Stockholm och ofta tar bilen för att åka till Gnesta.

Gnesta kommun, som vill att restiden förkortas, menar att de och Trafikverket i Stockholm har olika uppfattning om vägens utformning.

Många av de två och ett halvt tusen Gnestabor som pendlar till jobbet tar väg 57 från Gnesta till E4an mot Södertälje och Stockholm. Resan tar 18 minuter och idag är vägen smal och med dålig sikt, enligt Trafikverket.

Vägen ligger i Stockholms län, men Sörmland skjuter till 30 av de hundra miljonerna som är avsatt till ombyggnaden.

För Gnesta kommun, som vill ha snabb pendling, är 100-vägen det enda alternativet, men de upplever att Trafikverket i Stockholm bromsar. Christer Andén är plan och byggchef i Gnesta.

– De säger att pengarna inte räcker och att i Stockholms läns perspektiv så är det här för lite trafik för att bygga en sådan hundraväg. Det är olika världar som möts, säger han.

Skillnaden i restid skulle bli marginell, men 40 miljoner mer skulle det kosta. Är det verkligen försvarbart?

– Det är en mycket säkrare väg med hundraväg med mitträcke. Det som är ett problem idag är att man ofta hamnar bakom tunga fordon, traktorer och andra långsamgående fordon och det finns väldigt få ställen, där man kan göra säkra omkörningar, säger Christer Andén.

Men Gnestabon Bo Holmberg tycker att de som ska köra om kan ta det lite lugnare.

– Jag tycker inte det är svårt att köra om som det är nu, man får bara vara lite mer vaksam. Man tjänar ingen tid på att blåsa på, det är så liten vinst, det blir större olyckor, tycker han.

På trafikverket i Stockholm säger den ansvariga att utredningen inte är klar och man vill därför inte kommentera hur den framtida utformningen av vägen kommer att bli.

På Trafikverket Öst, med kontor i Eskilstuna, säger man att det är viktigt att Sörmland får mervärde för pengarna länet satsar och att man stödjer Gnesta i att en framtida väg ska korta restiden, men exakt hur det alternativet ska se ut är för tidigt att säga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".