Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
Sörmland

Vården följer upp äldre patienter

I Sörmland får patienter över 65 år, som blir utskrivna från sjukhus, ett telefonsamtal några dagar efter att de kommer hem. På Kullbergska sjukhuset i Katrineholm har vården börjat med detta, men landstinget hoppas snart kunna göra samma sak på Mälarsjukhuset och Nyköpings lasarett.

Den person som ringer från landstinget hem till patienten undersöker hur det fungerar i hemmet efter sjukhusvistelsen.

Landstinget gör detta för att förbättra urskrivningsrutinerna, bland annat när det gäller läkemedelsordinationer.

Formellt gäller det patienter som varit inskrivna och sedan kommit tillbaka till sjukhuset igen efter några veckor och blivit utskrivna igen.

Det är en del av samverkan mellan primärvård, slutenvård och kommunal omsorg i länet och har varit mycket uppskattat av patienterna.

– De tycker att det känns tryggt, säger koordinatorn Tina Källberg i ett pressmeddelande från Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Det var förra året som uppföljningssjuksköterskan, även kallad ringaren, började sitt jobb. Ringarens uppdrag är att undersöka hur det fungerar i hemmet efter sjukhusvistelsen Patienter som skrevs ut från medicin- eller geriatrikavdelning och som så önskade, blev uppringda efter utskrivning.

– Det var en del funderingar innan och också en föreställning att våra patienter snabbt blev återinskrivna därför att någon annan, alltså kommunen eller primärvården, inte skötte sitt jobb, säger koordinatorn Inger Eklind.

Men så var det inte, även om det förekommer. Det handlade om andra saker, till exempel systematiska brister i utskrivningsrutinerna.

– Det kunde vara läkemedelsordinationer eller andra ordinationer, säger Tina Källberg.

Bristerna har återkopplats till vårdavdelningarna, och nu pågår ett arbete för att åtgärda dessa.

– Vi såg också tydligt att våra patienter inte visste vart de skulle vända sig med sina olika behov, och det kan förstås ringaren hjälpa till med. Men det är också något vi jobbar stenhårt med att få till. Ingen patient ska gå hem utan att fått veta, skriftligt och muntligt, vart man ska vända sig, säger Tina Källberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".