50 personer saknas efter tågolyckan i Quebec. Foto: Scanpix.
tågolyckor

"Farligt gods bättre på räls än väg"

"Det är generellt säkert"
0:51 min

Green Cargo anser att det är säkrare att transportera farligt gods på räls än på väg, och skulle gärna utöka trafiken med godståg. Det trots godsolyckan i Flen nyligen och tågexplosionen i Kanada.

I helgen var det en mycket allvarligt godstågsolycka i Quebec i Kanada, när ett tåg med olja skenade rakt in i en stad och exploderade. Den officiella dödssiffran har stigit till 15 personer och ett 50-tal personer saknas fortfarande.

För drygt en vecka sen spårade ett godståg med farligt gods ur i Flen och dundrade in i ett elskåp, men det gick bra och inget läckte ut.

Mats Hollander, kommunikationschef på Green Cargo, kan inte svara på exakt hur mycket faligt gods som rullar på tågen genom svenska städer.

– Men det är mycket energi- och kemiprodukter som fraktas. Det mesta går på väg, ungefär tio procent går på järnväg. Vi tycker det är bra att det fraktas kemiprodukter på järnväg för det är ett generellt sätt säkert sätt så vi skulle gärna köra mer.

Hur mycket körs genom tätbebyggt område?

– Både på väg och järnväg körs det genom städer.

Trots att Mats Hollander anser att att underhållet är eftersatt på järnvägarna så tror han inte att det ökar risken för allvarliga olyckor.

– Vi ser inte att det skulle orsaka direkta säkerhetsrisker, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".