Ryanair betalade varken för mat eller hotellrum när flyget ställdes in. Foto: Johan Nilson/Scanpix.
nyköping

Resenärer fick vänta 10 dagar på flyg

"Vi fick inte hjälp med några kostnader"
4:08 min

På onsdagskvällen blev ett flyg från Venedig till Skavsta inställt. Men flygbolaget Ryanair erbjöd, enligt Shahjahan Chowdhury från Eskilstuna, inte resenärerna någon hjälp mer än plats på nästa flyg - som skulle gå om 10 dagar.

Shahjahan Chowdhury blev tillsammans med sin fru, dottern och dotterns kompis tvugna att spendera natten på flygplatsen och sedan boka nya biljetter hem helt på egen hand.

– Vi fick tillbringa natten på flygplatsen och fick inte hjälp med några andra kostnader, säger Shahjahan Chowdhury.

80 procent av flygbiljetten har betalats tillbaka, men familjen har inte fått några pengar för mat och hotellrum.

Först nästa lördag kunde Ryanair ordna med en resa tillbaka till Sverige. Så länge har Shahjahan Chowdhurys familj inte möjlighet att vänta. Därför har de på egen hand beställt andra flygbiljetter hem.

– Jag visste att det inte var så mycket service på Ryanair, men att det var så här hade jag ingen aning om.

Ryanair svarar  P4 Sörmland via mail att flyget i Venedig ställdes in på grund av åskväder och att de har bett om ursäkt till alla resenärer som drabbades av det. Resenärerna har enligt Ryanair fått boende och erbjudande om att åka med nästa flyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".