Foto: Andreas Berglund/Sveriges Radio.
Sörmland

Id-kapningar ger försäkringsbolagen ny marknad

1:27 min

Antalet id-kapningar ökar över hela landet. Något som blir en obehaglig överraskning för de drabbade. Men nu ser försäkringsbolagen en ny marknad och erbjuder skydd.

Sharifa Ghasson i Eskilstuna var inte orolig över att hennes identitet skulle kapas. Tills hon plötsligt drabbades själv.

– Tills nu, nej. Men nyligen kom det ett brev till mig om något jag beställt men som jag inte gjort. Det tog nästan två månader att lösa det och de villa ha nästan 3000 kronor. De hade skickat något till mig och jag visste inte hur de kunde mitt personnummer och mitt kontonummer.

Sharifa Ghasson är inte ensam om sitt problem och det har försäkringsbolagen upptäckt. De lanserar nu försäkringar specifikt för dem som drabbas av personuppgiftsbedragre. Lena Ingeby jobbar som skadereglerare på ett av landets större försäkringsbolag som nu riktar sig mot det här.

– Det finns ett behov som vi måste möta, naturligtvis. Kundernas behov av skydd. Och det hör är ju som sagt något som man förstår och vet ökar i samhället.

Tanken är att de här försäkringarna ska hjälpa dem som drabbats av id-stölder med kostnaderna för rättsliga åtgärder och att man ska kunna erbjuda offren särskild rådgivning.

Men eskilstunabon Lars Von Ovary tror inte att han kommer råka ut för få sina personuppgifter kapade.

– Nej. Det tror jag inte. Man måste vara lite eftertänksam och inte öppna vilka mejl som helst. Man ska vara på den säkra sidan. Jag tycker det är tragiskt för alla äldre som kanske inte är lika vakna, de kommer ju få problem. Men det är så med det öppna samhället och datoriseringen, det är inte bara positiva effekter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista