Den nylagda asfalten på sträckan hade blödningar, vilket gjorde den hal. Bilden är inte från den aktuella vägen. Foto: Mikael Fritzon/Scanpix.
Nyköping

Varningsskylt dröjde - trots allvarligt fel i asfalt

"Asfalten var helt mjuk och skinande svart"
1:59 min

Sommaren 2010 var det flera allvarliga olyckor på den nyasfalterade sträckan på E4:an mellan Nyköping och Vagnhärad - en av dem med dödlig utgång. Den nya asfalten var glashal, men trots olyckorna tog det ett par veckor innan det kom upp en varningsskylt.

Det rapporterar SVT:s program Uppdrag granskning ikväll.

När E4:an mellan Nyköping och Vagnhärad behövde ny beläggning gick uppdraget till NCC, som lade ny asfalt i maj 2010. Men i Uppdrag Granskning ikväll framgår att något hände med asfalten när sommarvärmen kom. I juli blev vägen plötsligt hal som en isig vinterväg.

– Jag möttes av en kö och försökte bromsa in. Då började brandbilen att sladda lite. Vi ropade upp SOS och sa att det var halt på platsen, berättar de brandmän som ryckte ut på en av de fyra olyckor som skedde under ett par veckor i slutet av juli och början av augusti 2010.

Två bilister och en motorcyklist körde av vägen och skadades och ytterligare en mc-förare skadades så svårt att han avled.

Men olyckorna fick inte Trafikverket att reagera på att något kanske var fel. Inte heller den varning, som Trafikverket fick av pendlaren Christopher Watts, som varje dag åker från Trosa till jobbet som däck-inköpare på Scania i Södertälje.

– Alla stenar som skall vara uppe vid asfaltens yta måste ha sjunkit rakt ner i asfalten, berättar han för Uppdrag Granskning, när han kör samma sträcka igen. Asfalten var helt mjuk och skinande svart.

Christopher Watts såg att asfalten svettades, eller blödde, i sommarhettan. Det är ett fenomen som kan uppstå om stenarna i asfalten sjunker ner och bindemedlet lägger sig ovanpå. Det tyder på en felaktig blandning av asfalten, som kan göra den glashal. Christopher Watts skickade ett mail med en stark varning till Trafikverket, men det nådde inte fram, konstaterar enhetschefen Jan-Erik Lundmark i programmet.

– Här har det ju brustit. För många steg och att det inte når ut till dem som verkligen berörs, säger Jan-Erik Lundmark. Mailet hamnade hos två projektledare som var på semester.

E4:an ska inspekteras två gånger i veckan och det uppdraget hade Trafikverket gett till en annan avdelning inom NCC. Under de veckor som olyckorna skedde saknas protokoll från kontrollerna, enligt SVT: Uppdrag Granskning.

– Protokollen är ju inte kompletta, säger Jan-Erik Lundmark i Uppdrag gransknings intervju.

Fem dagar efter den sista olyckan - dödsolyckan - konstaterar NCC blödningar i asfalten och Trafikverket ger order om varningsskyltar.

Clara Tesch
clara.tesch@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".