Polisens växel centraliseras till Malmö. Foto: Katarina Wahlström/Sveriges Radio
Eskilstuna

Polisens växel centraliseras

"Man kan få vänta några sekunder extra"
4:29 min

Från och med måndag morgon kommer sörmlänningar som ringer polisens telefonnumer 114 14 hamna i en växel i Malmö istället för i Eskilstuna som idag. Det är en del av en centralisering av myndigheterna och telefonväxlarna.

I flera år har frågan om polisens telefonväxlar utretts. Många polisdistrikt har ganska små växlar, däribland Sörmlands. Polismyndigheten Södermanland är bland de sista som har en egen växel. Förändringen är också en del av att polisen centraliseras. Det blir tre centrala växlar, Stockholm, Göteborg och Malmö.

Från och med 16.30 idag hamnar den som ringer hos länskommunikationscentralen som styr polisens arbete, precis som man har gjort hittills, men under helgen går polisen över till det nya telefonsystemet. På måndag kommer den som ringer polisens 114 14 hamna i Malmö varifrån telefonister kopplar samtalen vidare.

– En vinst kan vara att om man ringer 114 14 och kommer till våran växel så kan man bli kopplad dit man vill i polissverige. Nu blir man kopplad till nästa myndighetsväxel. Det kan bli snabbare att bli kopplad till andra län eller distrikt, säger Jan-Erik Granström, servicechef inom polisen i Sörmland.

Vad finns det för nackdelar?

-- Vi har haft en hög servicenivå och haft kännedom om precis vad som händer och sker vilket har gjort att man fåt en speciell hjälp, att man ger annan service också. Det kommer vi inte kunna ge. Idag har man i växeln kännedom om vilka som tidigare har arbetat med ett ärende, men som inte gör det idag.

Påverkas lokalkännedomen?

– I viss grad, men de har fått ett bra underlag för att kunna göra det jobb de ska göra, talar man om var man vill komma kopplar de samtalen, men de kommer naturligtvis inte veta om man pratar om en lokal företeelse, en lokal mack eller någonting. Det kommer blir svårare.

Vad tycker du om förändringen då?  

– Både och. Jag är stolt över den höga servicenivå vi har hållit hittills, men vi går mot en myndighet och vi ska effektivisera och då får man nog böja sig för det. Det finns ytterligare en vinst. Våran växel har inte varit öppen dygnet runt vilket de nya växlarna kommer att vara.  

Servicechefen Jan-Erik Granström påpekar att vid akuta ärenden ska man ringa telefonumret 112 även fortsättningsvis.

– Det första som händer när man ringer 114 14 så blir man informerad att man ska ringa 112 om man behöver polis snabbt. Man ska inte vara rädd att ringa 112.

Finns det någon risk att tillgängligheten försämras med det nya systemet?

– Det hoppas jag evrkligen inte, det klart att vi kan påräkna oss en viss förhöjning av kötiden, men att vi skulle vara mindre tillgängliga är upp till oss och svarar i andra änden. Det har vi gått ut med och sagt att vi ska fortsäta att vara duktiga på att svara telefonen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".