Järnvägsföretagen och Trafikverket träffade ansvarig minister idag för att diskutera hur ett nytt tågkaos i vinter ska undvikas. Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.
Sörland

Så ska nytt tågkaos undvikas

Nu laddar järnvägsföretagen för att undvika tågkaos när snön kommer. Vid förseningar i vinter ska resenärerna få bättre koll på när tåget verkligen dyker upp.

Snön yr och på tavlan flyttas tiden framåt, tio minuter åt gången. Känns det igen? Om tågtrafiken krånglar i vinter ska det inte se ut så.

Två definitioner ska börja användas fullt ut: preliminär tid, som betyder att tiden är osäker, och ny tid, då det är så gott som säkert när tåget ska avgå.

– Vi måste frångå det här med att skjuta fram avgångstiden med tio minuter i taget. Det är för svårt för resenärerna att bedöma om de kan gå ifrån ett tag, säger Bengt Olsson, kommunikationschef för trafikledning på Trafikverket.

För tredje året i rad träffades järnvägsföretagen, Trafikverket och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på torsdagen för att stämma av läget inför vintern. Scheman, snöröjningssystem och samarbetsplaner togs upp på mötet.

I år finns ytterligare en ny snösmältningsmaskin, som används på bangårdar och depåer, som förstärkning till de tidigare två. Då behöver inte snön forslas bort med lastbil, något som har krävt stora resurser.

– Haken är att det alltid kan inträffa en olycka, eller ett kraftigt väderomslag. Men det viktiga är att det finns en beredskap, säger ministern.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".