Ett godståg spårade tidigt på tisdagsmorgonen ur vid Södra station vilket orsakat stora problem i morgonrusningen. Foto: Henrik Montgomery/TT
Sörmland

Stora förändringar i tågtrafiken efter olyckan

"Gå in på hemsidan och kolla hur ditt tåg går"
3:40 min

De som pendlar med tåg till Stockholm kan räkna med problem en vecka framåt, med anledning av urspårningen vid Södra station i morse. Tågen mellan Stockholm-Malmö ska under onsdagen börja rulla som vanligt.

Under kvällen har tågtrafiken börjat rulla på ett av de fyra spåren från Stockholms central. Pendeltågstrafiken mellan Märsta-Södertälje prioriteras, och det första tåget mot Södertälje avgick klockan 18.16 från Stockholms central.

Morgonens urspårning har under dagen påverkat i princip alla som rört sig i Stockholmstrafiken och väntas även ställa till problem en bit in på nästa vecka, säger Stefan Björkqvist, operativ chef på Trafikverket. Bland annat kommer vagnar och lok att kunna lyftas bort helt först under fredag natt.

– Då kommer vi att se skadans omfattning och sedan påbörja reparationerna. Bärgningen tar flera dagar eftersom tåget står i en tunnel samtidigt som trafik går på spåret bredvid, säger Stefan Björkqvist.

Normalt kör 24 tåg i timmen på den berörda sträckan. Från imorgon kommer bara 10 tåg i timmen att kunna passera där. Det är bara 40 procent av kapaciteten.

Tågen på sträckan Malmö-Stockholm, och Nynäshamn-Bålsta ska under onsdagen börja rulla som vanligt, enligt Trafikverket.

Resenärer som köpt biljetter rekommenderas att kolla med respektive tågbolag om hur just de påverkas av trafiktrasslet.

Trafiken stod stilla från morgonrusningen och under hela tisdagen.

På tisdagseftermiddag uppgav Trafikverket att ett av spåren skulle öppnas för trafik vid 16-tiden men tiden sköts sedan upp. Klockan 18.16 rullade det första pendeltåget söderut från Stockholms central mot Södertälje. Bara ett spår är i gång och pendeltågstrafiken mellan Märsta-Södertälje prioriteras. Klockan 18.19 gick den första avgången mot Märsta.

– Ett spår är öppnat nu, och på det går Södertälje-pendeln. Resenärer kommer att kunna nå fjärrtågen från Södertälje och Flemingsberg, säger Lennart Helsing vid Trafikverkets pressjour.

Pendeltågen från Nynäshamn och Västerhaninge vänder i Älvsjö. Pendeltågen norrifrån vänder vid Stockholm central.

Trafikverket räknar med fortsatt stora förseningar under det kommande dygnet. Först i morgon bitti väntas ytterligare ett spår öppna för trafik.

– Under morgondagen räknar vi också med att tågtrafiken mot Malmö ska komma igång.

Trafikverket råder alla som ska åka tåg att kolla sina avgångar.

När tågen kan börja rulla på de återstående två spåren är oklart.

Tågen mot Göteborg kommer även att under morgondagen ledas om över Västerås.

När spåret har öppnats prioriteras pendeltågen. För SL innebär det att man kommer att kunna köra trafik men med betydligt färre tåg än normalt.

– Om ett spår öppnar kommer vi att kunna köra viss trafik men inte i den utsträckning vi brukar, säger Lovisa Åhbom på SL.

Ett godståg körde i morse in i ett brofundament i en tunnel vid Södra station i Stockholm, vilket ledde till stora störningar i tågtrafiken och många inställda tåg under dagen.

– Det kommer att ta lång tid att reparera skadorna efter urspårningen. Det kan ta flera dagar, upp till en vecka, säger Stefan Björkqvist på Trafikverket.

Nu ska Trafikverket utreda hur olyckan kunde inträffa. Det kan ta tre månader innan det är klart, enligt Trafikverket.

Olyckan gör att tågtrafik som kommer söderifrån och tågtrafik söderut från Stockholm inte kan köras. En del tågtrafik söderifrån vänder i Flemmingsberg söder om Stockholm. Det drabbar både fjärrtåg och SL-pendeltåg. En del tågtrafik har ställts in helt och på andra håll sker omledning, uppger Trafikverket.

– Det betyder stor påverkan. Pendeltågstrafiken är stoppad och ersätts med buss. Fjärrtågen försöker vi omleda via Hallsberg eller Västerås för att komma vidare till Göteborg och Malmö, sa Roger Falk, presskommunikatör på Trafikverket till P4 Sörmland vid 8-tiden.

Ingen ska ha skadats fysiskt i samband med urspårningen.

Det fanns inte något farligt gods på det urspårade tåget, enligt Trafikverket.

Daniel Frisk satt på ett tåg från Nyköping till Stockholm och hade då TT pratade med honom inte ens kunnat lämna stationen.

– De ropade ut att det var kö från Vagnhärad till Stockholm, sa han till TT.

Det är oklart när eller om Daniel Frisk kan komma fram till jobbet i dag. Men han tar det med ro.

– Jag börjar bli van. Är det stopp så är det stopp, det finns inget jag kan göra åt saken.

Förutom stockholmare drabbades resenärer mellan Stockholm och Malmö, Göteborg, Linköping, Norrköping, Nyköping samt Eskilstuna.

I dag höjdes många röster om att järnvägsunderhållet, inte minst på getingmidjan, är för dåligt. Därför är det inte konstigt att olyckor inträffar där, enligt Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet.

– Kan du flytta rälsen med bara en hand är det inte otroligt att tänka sig att ett tåg på ett antal ton flyttar rälsen. Den här sträckan borde vara den som är bäst underhållen, men så är det uppenbarligen inte.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) håller med om att underhållet varit alldeles för eftersatt.

– Jag delar kritiken att det inte har varit ordning på det. Därför har vi höjt vårt anslag för drift och underhåll, säger hon och tillägger att hon ändå tycker att säkerheten på getingmidjan är bra i termer av att det är låg risk för olyckor.

Vad vet du? Kommentera gärna!

Har du bilder? Mejla gärna på sormland@sverigesradio.se

TT/P4 Sörmland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".