Magnus Svensson, Gastronomigruppen, anser att det krävs mer samarbete för att sprida sörmländsk mat ut i världen. Foto: Alexander Laving/Sverigesradio.
sörmland

Ny matstrategi ska lyfta sörmländsk mat

"Vi ska se till att bli ett av Sveriges bästa matlän"
1:36 min

Idag presenterades landets första regionala matstrategi. Det är länsstyrelsen, som tillsammans med ett antal matintressenter, har tagit fram den för att synliggöra sörmländsk mat.

Den presenterades idag på Den stora matdagen, som hölls i Åkers Styckebruk.

Peter Eklund, omvärldsanalytiker på länsstyrelsen, förklarade vad strategin "Stolt mat i Sörmland" ska leda till:

– Vi ska se till att vi ska vara ett av Sveriges bästa matlän, säger Peter Eklund, omvärldsanalytiker på länsstyrelsen. Vi ska gå från att vi omsätter fem miljarder till sju miljarder till 2020. Vi ska synliggöra den sörmländska maten, att vi ska kunna handla den ute i butikerna.

För att lyckas göra den sörmländska maten mer synlig, så krävs mer samarbete, menar Sparreholmsbon Magnus Svensson, som kreativ ledare på Restaurangakademin och själv tillverkar äppelmust.

– De som lyckas med olika produktioner, från Gnosjö till Härjedalen, de har samarbete. Vi behöver mer av det, så att vi kunde få fram fler ostproducenter till exempel, som gjorde likadan ost. Då kunde man ha en ”Sörmlandsost”.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".