Urspårade godståget i Huddinge Foto Anders Wiklund / TT

Tågkaos kostar samhället miljoner per dag

Kan få långsiktiga konsekvenser
2:01 min

Tågurspårningar, signalfel och trasiga växlar kostar samhället miljoner varje dag, visar forskningen. Jonas Eliasson är professor i transportsystemanalys på KTH i Stockholm och han ser anledning till oro.

– Varje försenad persontimme orsakar samhällsekonomiska kostnader på i runda slängar 300 kronor per timme. Handlar det om flera tusen resenärer som försenas en timme vardera i värsta fall, då handlar det om stora belopp ganska snabbt, miljontals kronor per dag, säger Jonas Eliasson.

Tågurspårningen vid Stockholm Södra i november kostade samhället mellan 10 och 20 miljoner kronor varje dag enligt Jonas Eliasson, alltså mellan 90 och 180 miljoner kronor. Men det stannar inte där. Värre är det om och när resenärerna slutar lita på att tågen ska kunna ta dem till jobbet i tid. Då slutar folk bland annat flytta dit där jobben finns, och det blir riktigt dyrt för samhället. Och där börjar vi vara nu, anser Eliasson.

– Om man ser det här som något som inträffar med en viss regelbundenhet, då får det konsekvenser för vilka typer av arbetsplatser och bostäder som folk kan tänka sig att välja, och då orsaker det kostnader på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden som är mycket värre och mycket mer långsiktiga, säger Jonas Eliasson.

Till det här kommer tågoperatörernas direkta kostnader, lågt räknat över en miljard kronor varje år, enligt branschorganisationen Tågoperatörernas egna beräkningar. Ekot har förgäves sökt Trafikverket för en kommentar.

I går skrev också Näringslivets transportråd, en sammanslutning av så gott som alla stora godstågskunder, till Trafikverket och frågade vad verket gjort med de många hundra extra miljoner som regeringen anslagit till underhåll.

– Det har varit väldigt många urspårningar och fel av olika slag, och då är det viktigt med en samlad redovisning av vad har gjorts med de extraanslag somfaktiskt har tillförts av regering och riksdag. SSAB har räknat ut att bristande underhåll kostar SSAB 100 miljoner kronor varje år, säger  Guy Ehrling som är kanslichef på Näringslivets transportråd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".