Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Varuautomaterna på SJ:s dubbeldäckare tas bort

Publicerat fredag 3 januari 2014 kl 05.53
SJ: De skakar sönder helt enkelt
1:48 min
Slut med varuautomater på regionaltågen. Foto: Hasse Persson / Sveriges Radio

SJ har tagit bort varuautomaterna på de dubbeldäckartåg som används i regiontrafiken. Trots att det handlar om en försämring av servicen ombord kommer priserna inte att sänkas.

– Ja, jag tycker det finns behov av en viss service med dryck och tilltugg, säger en man.

– Kortare sträckor kanske det inte är så jätteviktigt men blir det längre sträckor utan uppehåll så är det väl viktigare att det finns faktiskt, säger en ung kvinna.

– Ibland när man är hungrig så hinner man inne köpa innan man tar tåget. Då är det bra att kunna köpa på tåget, säger en ung man.

Kaffe, läsk, mineralvatten, godis, enklare tilltugg, det är vad som saluförts i automaterna på SJ:s grå tvåvåningståg. Ett utbud som uppskattats framförallt av pendlare.

Men sedan ett tag tillbaka är automaterna borta.

– Vi har försökt ända sedan vi introducera det här på de här tågen att få ordning på det, för det har varit problem sedan starten. Vi har inte lyckats och vi har tittat på andra alternativ. Tyvärr så har vi inte fått till funktionen, så därför valde vi att ta ur dom ur tåget, säger Anders Larsson som arbetar med kundfrågor på SJ, berättar varför.

På vilket vis har maskinerna krånglat?

– I den här miljön som de här automaterna befinner sig i så blir det rätt så skakigt. De skakar sönder helt enkelt, säger Anders Larsson på SJ.

De som ska ut och åka med SJ:s dubbeldäckare framöver får alltså själva ordna med matsäcken. En bemannad kiosk ombord är inte aktuellt.

Trots att SJ genom att plocka bort automaterna sänker servicenivån så blir det inte sänkta biljettpriser på dom här tågen.

– Nej, vi kommer inte att sänka priserna på grund av att vi tagit bort automaterna. Det kan vi tyvärr inte göra, säger Anders Larsson.

Hur motiverar ni det, det är ju ändå en servicesänkning?

– Absolut, det är en servicesänkning och vi tittar hela tiden på saker som vi kan göra för att förbättra vårt serviceutbud. Det skulle kanske kunna vara så att man i ena eller andra änden kan hitta någon form av erbjudande av sin resa, men där är vi inte ännu, säger Anders Larsson på SJ.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".