Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Magnus Leivik (M) vill att patienter ska kunna boka en tid på vårdcentral dygnet runt. Foto: Jacob Hansson/Sveriges Radio.

"Patienter borde kunna boka vårdcentral dygnet runt"

Magnus Leivik: Jag tror att många tycker att det är krångligt att komma i kontakt med sjukvården
1:31 min

Vårdguidens kortnummer 1177 bör bli en gemensam kundtjänst för Landstinget Sörmland, med möjlighet att boka tid på vårdcentralen - dygnet runt. Det tycker moderaterna, som trots avslag på en tidigare motion fortsätter driva frågan.

– Jag tror att många tycker att det är krångligt att komma i kontakt med sjukvården. Det skulle vara en stor vinst för både patienten och vården om det blir enklare att komma i kontakt med vården, få svar på sina frågor och boka tid om det skulle behövas, säger Magnus Leivik, M.

Moderaterna i Sörmland lade redan för ett år sedan fram en motion där de föreslog att Vårdguidens nummer 1177 inte bara ha en rådgivande och informerande funktion.

Sörmlänningarna ska också kunna boka tid på vårdcentralen dygnet runt. I dag är man framför allt hänvisad till kontorstid och ett system med telefonsvarare där vårdcentralen ringer upp patienterna.

Motionen har tidigare varit uppe i Länssjukvårdsnämnden där den fått avslag. Bland annat med hänvisning till Post- och telestyrelsen regler för nationella kortnummer som säger att man inte kan lägga till nya åtaganden för 1177 samt att det bakom numret ska finnas verksamheter som fungerar på ett likartat sätt och håller samma kvalitet.

Bara primärvården i Sörmland fick förra året ta emot över 600 000 telefonsamtal. Det är mer än vad som går att hantera med Moderaternas förslag, menar Thomas af Bjur, hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande.

– Det är mycket möjligt att man tekniskt kan göra det men jag vill nog också se vad det är för typ av väntetider man erbjuder då och jag tror inte att man kan besvara 600 000 samtal på ett år, omedelbart inom loppet av den tidsram som man faktiskt nu idag kan garantera när man idag själv väljer vilken tidpunkt man vill bli uppring på. Förslaget som ligger idag är inte tillräckligt genomarbetat. Det måste man titta på och risken är att man hamnar i telefonkö och det kommer inte jag att medverka till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".