Hans Wicklund. Foto: Jacob Hansson/SR

Stenkross kan äventyra museijärnväg

Hans Wicklund: Vet inte om banvallen håller
1:35 min

Skanskas planerade stenkross vid Gripsholmsviken, som Sörmlandsnytt rapporterat om, kan äventyra verksamheten för Östra Sörmlands Järnväg.

Museijärnvägen har sin slutstation bara några hundra meter från den tänkta anläggningen.

Och de tunga transporterna med färdiga krossmassor kommer ske på museiföreningens mark, vilket oroar Hans Wicklund på banavdelningen.

– Vi är inte säkra att vår banvall håller för den typen av transporter, säger han.

Som vi berättat tidigare har alltså Skanska planer på en anläggning som ska ta hand om å krossa cirka 1,5 miljoner ton sten från bygget av Förbifart Stockholm.

Två fartyg om dagen ska lämna sten vid kajen i Taxinge och färdiga krossmassor fraktas sen vidare vidare med lastbilar. Verksamheten beräknas pågå mellan 5 och 10 år.

Östra Sörmlands Järnväg har bedrivit museijärnväg sedan 1965. Så sent som i maj 2011 invigde vår svenske kung den nya järnvägen efter en omfattande upprustning.

Hans Wicklund är oroad för att marken runt banvall å station inte ska palla trycket men också att museijärnvägen som turistattraktion kommer tappa i värde.

– Det stora problemet är attraktiviteten i området.

Nu fortsätter tillståndsprocessen för Skanskas planerade stenkross och det lär dröja något år innan länsstyrelsen fattar beslut i ärendet.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".