Flygplatser kan andas ut

Små flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år tillåts få offentligt stöd om de hävdar att de behövs för regionala förbindelser i glesbygd. Det är innebörden i EU-kommissionens nya riktlinjer om offentlig finansiering för flygplatser.

Många mindre svenska flygplatser är beroende av offentligt stöd. Nya regler från EU-kommissionen skulle kunna innebära nedläggningshot, men genom att hänvisa till flygplatsernas betydelse för glesbygden tror Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser, att stödet bör kunna fortsätta som tidigare.

Små flygplatser med upp till 200 000 passagerare per år tillåts få offentligt stöd om de hävdar att de behövs för regionala förbindelser i glesbygd. De flesta mindre flygplatser i Sverige faller under dessa kriterier, och flera kommuner har redan fattat beslut om sådana.

Som P4 Sörmland rapporterade i maj förra året ville EU-kommissionen förbjuda offentligt stöd till regionala flygplatser, enligt Sveriges kommuner och landsting, SKL, som protesterade mot det och ville att Sveriges skulle få ett undantag.

Enligt SKL skulle det innebära en direkt avveckling av huvuddelen av landets flygplatser och vara ett hot mot nationella kommunikationer och regional tillväxt.

Huvudargumentet från EU-kommissionen var att det inom EU finns en snedvriden konkurrens mellan flygplatser på grund av offentligt stöd.

Nyköpings kommun är minoritetsägare i Skavsta flygplats som i oktober 2013 såldes av spanska Abertis till det amerikanska bolaget ADC & HAS airport.

Flygplatsen hotades förra året av nedläggning på grund av dålig ekonomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".