Foto: Johannes Rosendahl/Sveriges Radio.

Bättre bemötande men sämre väntetider, tycker patienterna

Patienternas betyg på vårdcentralerna i Sörmland har förbättrats när det gäller frågan om bemötande under alla år sedan 2009, men betyget på tillgänglighet minskade förra året jämfört med 2010 och 2011. Det gäller exempelvis frågan om väntetider.

Det visar en ny undersökning från Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Sämst betyg ger patienterna när det gäller i vilken utsträckning man har möjlighet att påverka dag och tid för sitt besök och mottagningens tillgänglighet per telefon, även om det senare har förbättrats.

Den nationella patientenkäten visar att betyget på tillgänglighet har sjunkit från 82 till 77 förra året på en skala ett till 100.

Tillgängligheten är sämst på vårdcentralerna i Trosa och Oxelösund om man jämför Sörmlands kommuner. Patienternas betyg på helhetsintrycket är också sämst där.

Betyget på bemötande har ökat från 86 till 90.

Patienternas totala betyg på vårcentralerna, heletsintrycket, har ökat och så även förtroendet åren 2009-2013.

Patienter generellt i Sverige tycker att de får ett gott bemötande inom primärvården. Men fortfarande är det många som inte upplever att de fått information om sådant som kan hända efter besöket, till exempel kan det handla om biverkningar av läkemedel.

Patienternas upplevelser av hälso- och sjukvården är en viktig grund i vårdens utvecklings- och förbättringsarbete, enligt Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Patienter har fått svara på frågor om SKL har mätt tillgänglighet, förtroende, information,

Några fakta från undersökningen i Sörmland:

Tillgänglighet (patienternas betug på en skala 1-100)

Oxelösund 69
Trosa 67
Strängnäs 83
Nyköping 73
Katrineholm 79
Gnesta 83
Eskilstuna 73
Vingåker 76
Flen 85

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".