Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.
Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.

Bättre täckningskartor ska underlätta för mobilkunder

" Vi fick ett regeringsuppdrag förra året och de nya kartorna ska stämma bättre"
1:27 min

Från och med nyårsdagen ska det bli lättare för mobilkunder att välja mobilabonnemang som verkligen håller vad det lovar.

Från och med första januari ska mobiltelefonoperatörernas täckningskartor ska bli enhetliga, och följa samma upplägg med färger, mått och förklaringar.

– Det är ju jättebra, för en del har svårt att välja, säger Karin Larsson, som vi träffade på i en av Eskilstunas telefonbutiker.

För ett par år sedan började mobilkunderna klaga högljutt över dålig täckning och missvisande information från operatörerna. Sedan dess har Post-och telestyrelsen haft frågan i sitt knä. Samtal har förts med operatörerna, och från och med den första januari ska nya täckningskartor finnas färdiga.

– Vi fick ett regeringsuppdrag förra året att se till att informationen om täckningen blev bättre och mer jämförbar, och de nya kartorna ska stämma bättre överens och använda samma förklaringstexter och basera sig på liknande antagande, säger Anna Montelius, jurist på Post- och Telestyrelsen. 

Post- och telestyrelsen upplever att klagomålen på dålig täckning har minskat. Det kan bero på att näten byggts ut, men det kan också vara så att kunderna har lärt sig mer och kanske också har fått mer rimliga förväntningar på vad man kräva av sin mobiltelefon, tror Anna Montelius.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".