Grind i mataffär. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Mat med Malin: Så enkelt får du bra matvanor

"Fluffighet och fibrer hör ihop"
11 min

Vår matinspiratör och dietist Malin Randeniye tar med sig reporter Evelina och ser hur man med enkla medel kan få bra matvanor genom att välja lite annorlunda i mataffären.

Malin visar bland annat hur man kan tänka när man väljer bröd. Välj ett bröd med mycket fibrer och lite socker så får du ett bra och hälsosamt bröd.

– Titta inte bara på framsidan av brödförpackningarna utan vänd på brödet och läs näringsvärdesdeklarationen. Där står det hur mycket fibrer och socker varje bröd innehåller och skillnaderna kan vara ganska stora.

Malin visar också vad man kan tänka på när man befinner sig i mejeridisken och även här är det bra att vända på förpackningen och läsa näringsvärdesdeklarationen, men här är det inte fibrer som är intressant utan mängden fett och socker.

– Fettet i mejeriprodukter är mättat, alltså en sort som inte är bra för oss i för stora mängder, därför behöver vi välja mejeriprodukter med lägre fetthalt. Man kan också jämföra smaksatt yoghurt och filmjölk som ofta innehåller dubbelt så mycket, eller mer socker som de naturella varianterna.

Bland flingor, gryn, pasta och ris finns det många fullkornsprodukter som man kan välja mellan och även om smaken kan vara lite annorlunda mot vad man är van vid så vänjer man sig snart vid fullkornsprodukterna.

Vid hyllan för frukostflingor gäller det åter igen att se upp för mängden socker eftersom även många av de flingor som framställs som hälsosamma alternativ kan vara ordentligt sötade.

– Hittar man inga flingor man tycker om så finns det ju idag också många spännande gryn att koka gröt på, menar Malin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".