Pirjo Lahdenperä. Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio
Pirjo Lahdenperä. Foto: Annizeth Åberg/Sveriges Radio

Professor: Behov av mer kunskap om multietniska klassrum

Pirjo Lahdenperä: Man ska ta vara på elevernas kunskap och bakgrund
4:25 min

Mälardalens Högskola i Eskilstuna bjöd in personal och forskare från skolvärlden för att ta del av forskning inom skolutveckling under MKL-dagarna.

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik och har mycket erfarenhet av forskning kring interkulturalitet, integration och mångkulturellt ledarskap. Hon föreläser och forskar om undervisningssätt i multietniska klassrum.

– Ja, det är mycket intressant. Det handlar om vad lärarna vill åstadkomma, hur de tänker pedagogiskt när de lägger upp sina lektioner. Och speciellt med fokus på klasser där det finns elever med olika bakgrunder, säger Pirjo Lahdenperä.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".