Julia, Alma och lärare Daniel Hansson. Foto: Josefin Lundin/Sveriges Radio.
Julia, Alma och lärare Daniel Hansson. Foto: Josefin Lundin/Sveriges Radio.

Naturkunskap har blivit Alma och Julias favoritämne i skolan

Julia: Vi har fått en större bild av hur olika händelser påverkar klimatet
2:48 min

Första lektionen bestod av en mobilfri timme i skogen. Sedan dess står klimatförändringar högst på agendan för eleverna som vill bidra till ett mer miljömedvetet samhälle.  

Under höstterminen har eleverna på Grillska gymnasiet i Eskilstuna haft fokus på hållbarhet, klimatförändringar och miljöpåverkan. Men snarare än att sitta i en lektionssal och räkna på mängden koldioxid har eleverna istället fått uppleva naturkunskapen bland annat genom olika kartläggningsmetoder.

– Jag arbetar mycket för att få eleverna att förstå sammanhanget och helheten i den värld vi lever i. En elev sa till mig häromdagen att "vi arbetar ju som journalister", säger Daniel Hansson som är lärare och tillägger:

– Vi ska inte underminera förutsättningarna för vår egen och våra barns framtid utan hitta hållbara alternativ, säger Daniel.

Det har bland annat inneburit att eleverna angripit olika frågor ur olika vinklar. De har diskuterat klimatförändringar med hjälp av lerfigurer, de har kartlagt katastrofen i Fukushima och spenderat en timme i skogen med ett eget frågebatteri - utan någon att prata med.

- Min förståelse för klimatutvecklingen har förändrats helt och hållet, säger Alma som läser första året på Estetprogrammet.

Klasskamraten Julia instämmer.

- När vi gör saker och inte bara får höra om hur saker går till, så förstår man dem mycket mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".