Polisbil. Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.
Foto: Katarina Larsson/Sveriges Radio.

Polisen ska granska sina insatser vid isolyckan utanför Nyköping

Polischef om räddningsinsatsen: Vi kommer att gå igenom den i detalj
4:51 min

Det var SOS Alarm som först fick samtalet som sen kopplades vidare till polisen från oroliga anhöriga om att två skridskoåkare utanför Nyköping inte kommit hem när det börjat mörkna i tisdags.

Polisen ska nu i detalj gå igenom sina loggor från tisdagseftermiddagen och i fredags hade ännu inte de poliser som var i tjänst och inkopplade fått ge sin bild av situationen, och vad det var som gjorde att Sjöfartsverkets sjöräddningscentral i Göteborg som är den organisation som samordnar vid olyckor längs kusten och vid de större sjöarna inte kontaktades förrän efter en och en halv timme efter det att de anhöriga ringde SOS Alarm. Även om det vid det här tillfället inte hade kunnat ändra den tragiska utgången eftersom de båda männen tros ha hamnat i vaken tidigt under dagen, så har det riktats kritik mot den tid det tog innan den stora räddningsinsatsen påbörjades. 

16.20 Anhöriga ringer 112 till SOS

16.22 SOS har kopplat samtalet vidare till polisens länskommunikationscentralen i Sörmland, men enligt polisen som lyssnat på sitt referensband så har SOS inte följt med i samtalet vilket de enligt polisen brukar göra vid allvarligare incidenter.

Både SOS och polisen gör initialt bedömningen att det handlar om ett försvinnande och följer sina rutiner för det. Det innebär att innan en räddningsaktion sätts igång så arbetar polisen på olika sätt för att få en bild av hur allvarlig situationen är.

P4 Sörmland har bett SOS gå igenom sina loggor för att se om det kan finnas tidigare samtal under dagen som kan kopplas samman med männens försvinnande. Men enligt SOS finns det inget i loggorna förrän samtalet kl 16.20.

17.30 Kontakt mellan anhöriga och polisen. Anhöriga som då är ute och letar har då ännu inte hittat männens bil.

17.48 Ny kontakt anhöriga har då hittat bilen där männen gick ut på isen.

17.50 Polisen kontaktar Sjöfartsverkets Sjöräddninscentral i Göteborg, JRCC, som startar en omfattande räddningsaktion med alla tillgängliga resurser. Helikoptrar med värmekamera, kustbevaningens flyg och fartyg, svävare.

Sjöräddningssällskapets svävare i Dalarö och i Arkösund kallas in. Däremot är Sjöräddningssällskapets svävare i Trosa inte tillgänglig, eftersom den är på service.

Enligt Sjöräddningscentralen så fanns länstrafikens svävare som var startklar vid Studsviks brygga inte med i deras stora SAR-register (Search And Rescue).

Länstrafikens svävare har vid minst en isincident under 2000-talet spelat en viktig roll.

Enligt JRCC så diskuteras svävaren med Sörmlandskustens räddningstjänst, men JRCC fick beskedet från räddningstjänsten att det inte finns någon jourberedskap för Länstrafikens svävare.

I ett senare skede hittar JRCC svävaren i ett annat speciellt svävarregister. När de under onsdagen kontrollerar telefonnumret så kommer de till Länstrafikens entreprenören som är på semester utomlands.

P4 Sörmland var under onsdagen i kontakt med den svävarförare som hade ansvar för svävaren under tisdagen. Svävaren hade enligt föraren varit möjlig att använda men föraren blev aldrig kontaktad.

Länstrafiken tog sedan P4 Sörmland uppmärksammat dem på bristerna i jourrutinerna kontakt med JRCC och uppdaterade alla kontaktuppgifter så att svävaren ska kunna vara tillgänglig dygnet om vid behov. 

18.47 Sjöfartsverkets helikopter från Norrtälje anländer till sökområdet som första räddningsresurs.

19.40 Kustbevakningens flygplan anländer. Planet har då varit på uppdrag i Sydvästra Sverige och flögs från Landvetters flygplats.

20.20 Första svävaren är på plats efter att ha trailats landvägen från Arkösund, i södra Bråviken, och går ut på isen.

Vid 20.30-tiden upptäcktes från en helikopter i en vak. De bärgades av helikopter och flögs till Skavsta. Deras liv gick inte att rädda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".