En karta med en röd linje mellan Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping.
1 av 3
Tågen kommer att stanna i Vagnhärad, Skavsta och Nyköping innan de fortsätter mot Östergötland och Småland, enligt utredarens förslag.
Karta visar orterna längs föreslagna snabbtågstationer. Grafik: Sveriges Radio.
2 av 3
Höghastighetsbanan kommer att knyta samman Stockholm med både Göteborg och Malmö.
Områden aktuella för järnvägen. Foto: Trafikverket.
3 av 3
De här områdena har varit aktuella för järnvägen. Foto: Trafikverket.

Klart var tågen ska stanna längs Ostlänken

Daniel Portnoff, kommunsstyrelsns orförande i Trosa: Vi är glada
2:47 min

Regeringens utredare har nu presenterat var de framtida höghastighetstågen ska stanna, det vill säga stationsorterna.

När det gäller Ostlänken kommer tågen stanna i Vagnhärad, vid Skavsta och i Nyköping. Det har inte tidigare varit helt klart.

– Vi är glada. Vi känner att vi fått ett positivt besked. När Vagnhärad får vara en del av en hastighetssatsning kommer det att förbättra möjligheterna för kommunen och dess invånare att ha närheten till bra arbetsmarknad, studier och annat, säger Daniel Portnoff, kommunstyrelsens ordförande. 

Tanken är att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv. Enligt Trafikverket kommer järnvägen totalt att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor.

Att bli stationsort längs den nya järnvägen väntas innebära ökad befolkning, ökat bostadsbyggande och möjligheter att utveckla nya miljöer.

– Vi har bjudit in alla intressenter längs höghastighetsjärnvägen till en förhandlingsstart. Vi kommer att presentera vilka sträckningsval vi har gjort och vilka stationer och kommuner vi vill inleda förhandlingar med, säger Catharina Håkansson Boman, en av Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner, alltså regeringens utredare.

Sverigeförhandlingen är den organisation som fått regeringens uppdrag att utreda och förhandla fram förslag på vilka sträckningar höghastighetsjärnvägen ska ha och på vilka orter det är lämpligt med stationer.

De bud som den så kallade Sverigeförhandlingen idag kommer att lämna till de kommuner som blir inbjudna till förhandlingar, kommer bland annat att ange hur mycket kommunerna förväntas bidra med i medfinansiering. 

– Vi ska träffa Sverigeförhandlarna och få ett bud från deras sida med de åtaganden som kommunerna måste leva upp till för att få del av den här satsningen. att få igång tillväxt och byggnation, eftersom bostäder ju är en bristvara, det blir nog diskussioner om olika förskotteringar och övriga insatser som kommunerna måste göra kring stationsbyggnaderna, säger Daniel Portnoff, kommunstyrelsens ordförande.

Buden grundar sig bland annat i beräkningar av hur många nya bostäder en station i en kommun skulle bidra till.

– Och det är de värdestegringar som uppstår i de här bostäderna och i marken, som vi vill ha en del utav för att investera i den här dyra infrastrukturen, säger Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets senast bedömning är att höghastighetsjärnvägen kommer att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor att bygga. Senast den sista december 2017 ska Sverigeförhandlingens förhandlare lägga fram sin slutrapport, som ska utgöra underlag för regeringens beslut om höghastighetsbanan.

Vad exempelvis Trosa är beredd att satsa i pengar, så kallad medfinansiering, vill inte Daniel Portnoff säga eftersom han inte fått något bud, men klart är att kommunen är beredd att satsa pengar. 

– Vi har alltid räknat med att det finns kostnader kopplat till det här om en ny station ska byggas, men de ska bli rimliga och det är de förhandlingarna som börjar nu.

I Nyköping är ansvarig politiker också positiv idag efter beskedet om stationslägena.

–- Det är oerhört viktigt att vi nu kan gå vidare med förhandlingar och vår planering så att vi kan börja bygga så snabbt som möjligt, säger kommunalrådet Urban Granström (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".