Långfärdsskridskoåkare.
1 av 3
Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio
Rebecca Stenberg, säkerhetsansvarig i Friluftsfrämjanet Nyköpings skridskosektion, ledamot i issäkerhetsrådet och forskare i räddningsfrågor vid Linköpings universitet. Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.
2 av 3
Rebecca Stenberg, säkerhetsansvarig i Friluftsfrämjanet Nyköpings skridskosektion, ledamot i issäkerhetsrådet och forskare i räddningsfrågor vid Linköpings universitet. Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.
Klicka på länk i artikeln för att läsa hela Friluftsfrämjandets rapport.
3 av 3
Klicka på länk i artikeln för att läsa hela Friluftsfrämjandets rapport. Foto: Per Thyrén/Sveriges Radio.

Rapport om isolyckan i Nyköping pekar på samarbetsbrister

Rapportförfattaren: Så här kan vi inte ha det
1:52 min

Det finns stora brister i både polisens och SOS Alarms agerande vid den tragiska isolyckan i Nyköpings skärgård, enligt en färsk rapport från Friluftfrämjandet i Nyköping.

Karta och info: Sjöräddningsresurser i Sörmland

Friluftsfrämjandet i Nyköping publicerar nu sin rapport om den tragiska olyckan vid Vålarö i Nyköpings skärgård för en månad sen då två äldre långfärdsskridskoåkare omkom.

Enligt rapportförfattaren Rebecca Stenberg, så får det inte gå till så som det gjorde den här januarieftermiddagen.

– Nej det vill vi inte. Vi vill att det ska fungera så att är det räddning så ska räddningen komma igång när den ska. Den ska indexeras rätt, det ska vara rätt aktörer, det ska vara samverkan, och man behöver köra igång direkt. Och den här strategin som polisen har för landsök, den är nog lite av ett systemfel när de kommer till is, säger Rebecca Stenberg.

Rebecca Stenberg är säkerhetsansvarig i friluftsfrämjandet i  Nyköping, och själv långfärdsskridskoledare. Hon forskar dessutom i räddningsfrågor vid Centrum för forskning om räddningssystem och respons, Carer, på Linköpings universitet.

Här kan du läsa hela rapporten från Friluftsfrämjandet (PDF)

Rapporten pekar på en rad brister i hanteringen efter det att en anhöriga till långfärdsskridskoåkarna ringde 112 klockan 16.20 den aktuella tisdagseftermiddagen.

Utifrån den information som den anhöriga då gav, att det handlade om två äldre män som var ute på havsis för att åka långfärdsskridskor i det utpekade området mellan Svärdsklova och Vålarö och att det var mörkt så borde SOS Alarm, enligt rapporten, ha indexerat det som ett "prio ett-ärende och redan då kopplat in flera samverkande myndigheter.

Ärendet indexerades istället som försvunna personer och polisen följde sina rutiner för eftersök - och i de instruktionerna ingår då inte det som kan tyckas självklart här - att snabbt ta kontakt med sjöräddningen.

Inte förrän de anhöriga en och en halv timme senare hade hittat skridskoåkarnas bil i det området som angavs redan i samtalet 1620 så larmade polisen flyg och sjöräddningscentralen i Göteborg som omedelbart startade en stor räddningsaktion.

Inte förrän efter klockan åtta, en halvtimme innan de båda hittades livlösa i en vak, så startade polisen sin egen sökning i området. Tre och en halv timme efter anhöriga larmade SOS.

– Ja, vad ska man säga? Det är ett stort frågetecken. Med den kännedom polisen hade så borde man åtminstone ha konsulterar sjöräddningen. Och utifrån hur glesa räddningsresurserna är och hur lång tid det tog att resurser både på land och till sjöss så borde man ha dragit Sörmlandskustens räddningstjänst. Så det finns en stor utvecklingspotential vad det gäller att uppfylla lagens andemening om samverkan, säger Rebecca Stenberg. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".