Tre barn spelar badminton i en gympasal, i bakgrunden några barn som klättrar på en plint. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
1 av 2
Barnen får göra vad de vill i gympasalen, bara de håller sig på 60 procent av sin maxpuls. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
Alina Byström Östlund, Felix Ericsson, Fatima Aldawoodi och Omar Aljebore vid dörröppningen in till en gympasal. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
2 av 2
Alina Byström Östlund, Felix Ericsson, Fatima Aldawoodi och Omar Aljebore gillar pulsträningen. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.

Skolelever i Katrineholm pulstränar för ökad koncentration

"Jag förstår matten bättre"
2:09 min

Morgongympa tre dagar i veckan ska göra femteklassarna på Västra skolan i Katrineholm bättre på matematik och svenska. 

När P4 Sörmland besöker Västra skolan i Katrineholm vid 7:30-tiden på morgonen är det full fart i gymnastiksalen.

Några elever spelar fotboll, andra spelar badminton och ett par elever slår volter från en plint.

Men det är ingen vanlig idrottslektion. Eleverna har själva fått välja vad de ska träna, och deras prestationer blir inte bedömda.

Det enda det ska hålla koll på är att de håller mellan 60 och 80 procent av sin maxpuls under totalt 20 minuter eller mer, vilket ska ge optimal effekt på hjärnan. Det kontrollerar de själva med en pulsmätare.

Morgongympan är frivillig – skolan börjar först om en timme – men 30 av 34 elever har ändå valt att delta i det så kallade PULS-projektet, som redan testats på flera skolor i Sverige.

En av dem är Alina Byström Östlund.

– Jag tycker att det bra, och en kul idé också. Om man är väldigt pigg på morgonen så har man sprungit av sig här, så då kan man vara mer fokuserad i klassrummet sedan, på lektionerna, säger hon.

– Man koncentrerar sig bättre i skolarbetet, säger klasskompisen Omar Aljebore.

Studier har visat att fysisk aktivitet ökar koncentrations- och inlärningsförmågan.

Effekten är som störst upp till 90 minuter efter ett avslutat träningspass, enligt idrottsläraren Martin Lossman, som varit med och infört pulsträning på Östra gymnasiet i Huddinge.

På Västra skolan har lärarna valt att lägga femteklassarnas matematik- och svenskalektioner direkt efter pulsträningen.

– Projektet syftar till att öka barnens koncentration och uthållighet i klassrummet, och på lång sikt också öka inlärningen i alla ämnen, vilket man ser forskningsmässigt att det sker, när vi är fysiskt aktiva, säger idrottsläraren Lisa Sund, som kom med idén att börja med pulsträning på Västra skolan.

Lärarna är själva med på pulsträningen, och matematikläraren Eva Nordenmalm tycker att det gör skillnad.

– Jag tycker att jag är lugnare själv också, och barnen är mycket lugnare än jag upplevt att de varit tidigare, säger hon.

Femteklassaren Felix Ericsson tycker att han har blivit mer fokuserad på mattelektionerna.

– Jag förstår bättre. Talen är lättare och jag blir snabbare färdig, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".