Isabell Johansson och Anne Pelkonen gör en sidoplanka i en träningssal. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.
Arbetsförmedlarna Isabell Johansson och Anne Pelkonen lunchtränar på arbetstid varje måndag. Foto: Petra Levinson/Sveriges Radio.

Så kan kontorsarbetare hålla igång kroppen

2:59 min

I Katrineholm har skolelever börjat ha extragympa på morgnarna för att fokusera bättre i skolan. Men även vuxna skulle behöva röra på sig mer, menar idrottsforskaren Örjan Ekblom, som ger handfasta tips på hur man kan bryta stillasittandet på jobbet.

Stillasittande är jämförbart med rökning, när det gäller skadeeffekter. Det ökar risken för att man ska drabbas av diabetes, hjärtinfarkt och depression. 

Så fort vi sitter stilla mer än 20-30 minuter i sträck så sätter skadliga processer igång i kroppen. Musklerna blir mindre känsliga för insulin och sämre på att ta upp socker, samtidigt som vi riskerar att bli åderförkalkade.

– Det finns en studie där man använt nästan en kvarts miljon människor, och där ser man att oberoende av hur mycket man tränar så ökar risken med 80-100 procent, att man avlider i förtid, säger Örjan Ekblom, som är docent vid Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm och har forskat på stillasittande.

Därför borde alla som har kontorsarbeten eller andra stillasittande arbeten ta en paus var 20:e minut och röra på sig, menar han. Det kan räcka med tio knäböj och några tåhävningar.

– Kan vi avbryta sittandet genom att ställa oss upp och ta några steg, då har vi avbrutit mycket av den här felaktiga, skadliga signaleringen, säger han.

Isabell Johansson och Anne Pelkonen jobbar på Arbetsförmedlingen i Eskilstuna, där de anställda får träna på arbetstid en timme i veckan.

Varje måndag går de båda till ett gym i centrala Eskilstuna för att delta i ett 30 minuters corepass, och träna bålmuskulaturen.

– Du blir piggare, mer alert och känner dig starkare i kroppen, säger Isabell Johansson.

– Man har mer energi och ork, att fortsätta dagen, säger Anne Pelkonen.

Isabell Johansson har installerat ett program på datorn som talar om för henne med jämna mellanrum att hon ska ta en paus och röra på kroppen. Men det blir sällan av att hon följer datorns instruktioner.

– Oftast hinner man inte göra dem, för oftast springer man mellan möten, så därför är det bra att ta de här passen och komma iväg lite.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista