Bild på Slottsskolan i Vingåker och skolforskare Per Kornhall.
Per Kornhall är skolutvecklare och forskare på Mälardalens Högskola. Foto: Robin Gustafsson/Sveriges Radio /Eva Wernlid

Forskaren om skolresultaten i Sörmland: "Flytta resurserna"

Skolutvecklare Per Kornhall: Kommunerna har inte tagit sitt ansvar
4:53 min

Föräldrarnas utbildningsgrad skiner igenom i de sörmländska elevernas skolresultat, men man får ändå inte skylla på attityder. Det säger skolutvecklaren och MDH-forskaren Per Kornhall.

Per Kornhall har tittat närmare på SKL:s siffror över skolresultaten i Sörmland. De visar på en olikvärdighet i det svenska skolsystemet, menar han.

– Det man väldigt tydligt kan se är att meritvärdena i de här kommunerna är beroende av andelen föräldrar med eftergymnasial utbildning, säger Per Kornhall.

I Vingåker säger Barn- och utbildningschefen att kommunen inte varit tillräckligt bra på att följa upp skolverksamheten – något man nu lägger krut på. Barn- och utbildningsnämndens ordförande Helena Edrenius (s) säger att hon tror att det finns en attityd i Vingåker om att skolan inte är så viktig. Det kan ligga en viss sanning i det, menar Per Kornhall.

– Inte minst i de kommuner som är gamla bruksorter med en tradition av att man kunde gå till bruket och börja jobba. Men jag tycker inte det är en ursäkt. Skolan ska kunna bryta den inställningen och visa att den världen inte existerar längre, säger han.

Om du får ge ett tips till kommunerna i Sörmland, vad skulle du säga då?

– Flytta resurserna dit de behövs, och arbeta tillsammans med lärarna. Det kommer man väldigt långt med, säger Per Kornhall.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".