Trosaån
1 av 5
En bit uppströms Trosaån är det tänkt att förbifarten ska gå. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
Mia Johnson
2 av 5
Mia Johnson rastar gärna sina hunder i området. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
Förbifarten i Trosa ska gå över ån i omtyckt strövområde.
3 av 5
Förbifarten i Trosa ska gå över ån i strövområdet. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
Karl-Axel Reimer
4 av 5
Karl-Axel Reimer är drivande i motståndet mot förbifarten. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.
Jan Högberg
5 av 5
Jan Högberg hoppas på mindre trafik i centrum. Foto: Michael Berwick/Sveriges Radio.

Allt fler skeptiska till bygget av ny förbifart i Trosa

"Härlig natur som man vill ha kvar"
1:49 min

Ett öppet husmöte i augusti har fått motståndet mot den sedan länge planerade västra infarten i Trosa att växa.

Vid mötet kom det också fram att förbifarten i det omtyckta strövområdet kan bli upp till 100 miljoner dyrare än som tidigare uppgivits. Men de vi träffar längs med Trosaån ser främst till natur- och rekreationsvärdena.

Jag tycker det känns jättetråkigt att de förstör marken häromkring. Det är härlig natur som man vill ha kvar här, helt enkelt, säger Mia Johnson, som rastar sina hundar i strövområdet.

Även Linn Sroka, med hunden Daisy, går gärna utmed ån i området där förbifarten är tänkt att gå. Hon kunde tidigare gå närmare hemmet. Men där pågår nu annan byggverksamhet.

– Jag tycker inte om det. Jag går här väldigt ofta. Folk går med sina hundar, de joggar, de cyklar, det är mycket aktivt här, säger hon.

Men Jan Högberg i centrum, han ser fördelar:

Det är bra, då blir vi av med trafiken här, framför allt den över Smäckbron, där behöver den minskas.

Projektplanerna för den nya förbifarten, officiellt infart västra Trosa, stöds av den styrande alliansen och av socialdemokraterna.

Det är kommunens önskemål som Trafikverket utrett. Tanken är att förbifarten ska avlasta den känsliga och trånga miljön inne i Trosa, inte minst på och kring Smäckbron i centrum, även om Trafikverket nu visat att det kan bli mer trafik just där.

Tidigare angavs kostnaderna till 70 miljoner. Som mest 100. Vid mötet i augusti avslöjades att det kan bli så mycket som 170 miljoner - beroende på vilket alternativ som väljs.

Trafikverket anser att ett tunnelalternativ är bäst för miljön, landskapsbilden, friluftslivet och också geotekniskt. Samtidigt som det är dyrast. Kommunen ska stå för 60 procent, staten genom Trafikverket för resten.

Fördyringen förklaras inte minst av den leriga marken.

Sådana här dåliga markförhållanden har jag aldrig träffat på. Det är litet speciellt där vid Trosaån, säger Leni Maot som är projektledare på Trafikverket.

Igår när tiden gick ut för att lämna synpunkter på projektet till Trafikverket hade ett 20-tal, mestadels kritiska svar kommit in. Planerna klipper av naturliga strövområden och trafiken kommer öka istället för att minska, är några synpunkter.

Karl-Axel Reimer i Naturskyddsföreningen är drivande i nätverket utveckla Trosa utan förbifart. Han konstaterar att allt fler skriver på namnlistor och är aktiva i Facebookgruppen. Motståndet har fått luft under vingarna.

– Ja, som Trafikverkets företrädare sa, så saknas finansiering av projektet. Det bästa vore nu att man tar till sig av de fakta som kommit.


Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".