Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikforskare dömer ut polisens biljakter

Trafikforskaren Jörgen Lundälv: Man måste lära sig något av händelserna
0:52 min
Hjulstabron har öppnat förr för att stoppa flyende. Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix
Fem gånger före dödsolyckan i mars har Hjulstabron öppnats för att stoppa flyende fordon. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Trafikforskaren Jörgen Lundälv vid Umeå universitet anser att biljakter är alldeles för farliga och föreslår i en rapport en rad åtgärder. Han har bland annat tittat på olyckan våren 2013 då en 20-årig Eskilstunabo omkom i samband med en biljakt.

Två unga män från Eskilstuna och Sundsvall omkom när de våren 2013 körde ner i vattnet vid Hjulstabron mellan Strängnäs och Enköping under en biljakt. Polisen hade sett till att bron öppnades för att stoppa männen. 

En ny rapport föreslår åtgärder för när polisen jagar fordon - och polisen avfärdar inte någon av idéerna.

Det är trafikforskaren Jörgen Lundälv vid Umeå universitet som granskat medierapporteringen om 606 biljakter 2013-2015, där totalt tre personer dödades och 77 skadades. Lundälv har tidigare kritiserat biljakter som alldeles för farliga och nu avlossar han ett antal förslag.

Skärpta straff för personer som inte stannar när polisen kräver det, mer videodokumentation i polisbilarna, mer användning av polishelikoptrarna och fler adrenalinframkallande övningar är några av förslagen.

Martin Lundin, kommissarie vid polisens nationella operativa avdelning (NOA), är inte emot skärpta straff. Men han är osäker på om det skulle hjälpa.

– I vissa fall handlar det ju om att de flyr på grund av mycket svårare brott som de begått. Ibland är de också påverkade av alkohol eller droger och de personerna gör kanske inte den logiska kopplingen till skärpt straff, säger Lundin till TT.

Lundälv föreslår också att kameror sätts in i samtliga polisbilar. Detta för att videodokumentera biljakter och höja rättssäkerheten.

Här pekar Lundin på problem med bland annat lagstiftning samt lagring av materialet, men säger samtidigt att förslaget ligger i linje med polisens utvecklingsarbete och tror att fler polisbilar kommer få kameror framöver.

Att mer än i dag använda helikopter vid biljakter skulle enligt Jörgen Lundälv underlätta planeringen, kommunikationen, ledningen och samordningen vid biljakter.

Martin Lundin håller med och pekar bland annat på att en flyende, redan stressad bilförare påverkas mindre av flygande föremål än av att se förföljande bilar.

– Men det är dyrt med helikoptrar, och det måste alltid vägas mot kostnader och annat de ska användas till.

Jörgen Lundälv vill också göra unga poliser mer riskmedvetna genom att få uppleva adrenalinpåslag i övningar.

Där säger Lundin att polisens förarutbildning redan blivit långt mer inriktad på riskmedvetenhet.

– Det finns redan, men givetvis går det att utveckla ännu mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".