Barn i skolan med dator.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Försämrad jämlikhet i svenska skolor visar Pisa

Anna Thörn, divisionschef: Det svenska skolsystemet kan behöva ses över
1:52 min

Svenska elever bryter den negativa trenden och höjer sina resultat i alla ämnen i den nya Pisa-rapporten, enligt OECD. Men samtidigt visar undersökningen också tecken på försämrad jämlikhet.

Den största kunskapsupphämtningen har gjorts i läsförståelse och matematik, men även inom naturvetenskap syns tecken på en positiv utveckling. 72 länder har deltagit i undersökningen, som gjordes under 2015.

De nya resultaten innebär att Sverige åter ligger på eller över OECD-snittet när det gäller elevernas kunskaper. Men samtidigt visar undersökningen också tecken på försämrad jämlikhet och gapet mellan elever från socioekonomiskt svaga och starka hem har ökat. Anna Thörn är chef för division Barn Utbildning Kultur i Nyköping:

- Det har vi i Nyköping sett och velat göra något åt och för ett antal år sedan slog vi samman våra högstadieskolor till en enhet för att kunna jobba med likvärdigheten och den sociala sammanhållningen, säger hon.

I Nyköping har det lett till förbättrade resultat för eleverna, enligt Anna Thörn:

- De som nu går i 7:an och 8:an har en tydlig resultatförbättring och det är oerhört glädjande, säger hon.

Samtidigt som 15-åringarna i Sverige nu höjer resultaten i de tre ämnen som mäts har alltså den svenska skolan blivit sämre på att kompensera för sociala skillnader. Johan Söderberg, bildningsnämndens ordförande i Katrineholm:

- Det är något vi tagit hänsyn till i vår resursfördelning till skolenheterna. Skolor som har elever med föräldrar som har en lägre utbildningsnivå, nyanlända elever och skolor med många pojkar får mer pengar. För vi ser också att det är en större utmaning att lyfta pojkarnas resultat, säger Johan Söderberg.

När Pisa-undersökningarna började år 2000 var Sverige ett av de länder som hade bäst likvärdighet. I dag ligger Sverige på en genomsnittlig OECD-nivå, enligt Skolverket. Anna Thörn, chef för division Barn Utbildning Kultur i Nyköping, tror att Sverige behöver se över skolsystemet.

- Jag tror vi behöver titta på om det finns saker i det systemet som behöver förändras, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".