Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Eskilstuna senarelägger miljömål

Miljö- och samhällsbyggnadsdirektör: Det kan ju ses som ett nederlag, men vi måste ha mål som är möjliga att nå
1:24 min
Cyklar i Eskilstuna.
Nya cykelvägar och ett cykelgarage är på gång i Eskilstuna. Foto: Stefan Nordberg/Sveriges Radio

Eskilstuna flyttar fram målen för cykeltrafik tio år. Miljonsatsningarna kommunen gjort de senaste åren har inte lett till fler cyklar. Samtidigt väntar nya satsningar.

De kommande två åren ska Eskilstuna genomföra en rad satsningar på cykeltrafiken. Bland annat ska ett nytt cykelgarage byggas.

Samtidigt har cykelsatsningarna som genomförts de senaste åren inte fått önskade resultat. Därför ändrade nyligen kommunen på sina miljömål.

Istället för att 26 procent av all trafik ska bestå av cykling år 2020, ska nu samma mål uppnås först år 2030, tio år senare, säger Kristina Birath, Eskilstunas miljö- och samhällsbyggnadsdirektör.

– Det kan ju ses som ett nederlag att vi har flyttat fram målåret så mycket, men samtidigt så gäller det att ha miljömål som är möjliga att nå, säger hon.

Mellan 2012 och 2015 spenderade Eskilstuna cirka 100 miljoner kronor på infrastruktur för cyklister. Trots det ökade inte andelen cyklister i trafiken. Förra året låg siffran på 13 procent vilket är långt ifrån kommunens uppsatta miljömål.

I de nyligen ändrade miljömålen vill kommunen att cirka 26 procent av all trafik ska bestå av cyklister år 2030. Den miljövänliga trafiken, som kommunen definierar som cykling, gång och kollektivtrafik ska stå för minst 61 procent år 2030.

För att göra cyklingen till ett hetare resealternativ ska kommunen nu genomföra en rad satsningar de kommande två åren. Bland annat ska det byggas ett cykelgarage vid Resecentrum, samt nya cykelvägar i Årby, på Klostergatan och i Vilsta industriområde.

Är de åtgärder som ni nu vill genomföra tillräckliga för att öka intresset för cykling?

– Det är inte säkert att det räcker med att rulla ut cykelbanor. Det handlar också om att bryta vanor och det är inte det lättaste. Men nu har vi ju till exempel byggt en ny bro över Eskilstunaån så plötsligt går det ju fortare att ta sig över där, säger Kristina Birath och fortsätter:

– Det handlar om att se fördelarna. När det blir trängre i trafiken med alla bilar så går det fortare att cykla. Det är lite som i Stockholm, det går ju fortare att ta sig fram på cykel på många ställen där.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".