Ett X2000 tåg
Foto: Johan Nilsson/TT

Därför blir Ostlänken långsammare än väntat

Lena Erixon, Trafikverket: En kostnadsfråga
2:32 min

Maxfarten på Ostlänken kommer vara 250 kilometer i timmen, inte 320 kilometer i timmen – enligt Trafikverkets nya infrastrukturplan.

I dag presenterade Trafikverket sin nya nationella infrastrukturplan för perioden 2018-2029. Den innehöll bland annat nyheter om hur snabbt tågen på den planerade Ostlänken mellan Järna och Linköping.

– När vi har tittat på underlaget är vårt förslag att den nya banan byggs med höghastighet 250 km i timmen för persontrafik och med balasterat spår, sa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon på en pressträff idag.

Tidigare har planen varit att spåren skulle anpassas för hastigheter upp till 320 kilometer i timmen. Men så blir det alltså inte.

–  Skulle vi bygga för högre hastigheter skulle vi inte få nytta av det under byggtiden, säger Lena Erixon.

Byggstarten av Ostlänken kommer att fördröjas, men det finns inget datum för byggstart ännu, enligt Trafikverket. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".