Dödsolycka på E4:an.
Arkivbild. Foto: Pontus Stenberg.

Forskare: Ny teknik och säkrare vägar kan förhindra frontalkrockar

Forskaren Matteo Rizzi: Sådana olyckor går att undvika
3:28 min

Ny teknik i fordon och säkrare vägar kan minska dödsolyckor i bil från idag 135 årligen till 15 år 2050, enligt forskare.

Idag inleds den årligen återkommande konferensen om trafiksäkerhet i Tylösand.

En av deltagarna är Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget Folksam. Han menar att det i framtiden går att undvika liknande olyckor som den på riksväg 55 igår då tre personer omkom och en skadades allvarligt.

– Sådana olyckor går att undvika, säger han med reservation för att olycksorsaken fortfarande inte är klar.

Det kommer att gå att undvika kollisioner med tunga fordon, enligt Matteo Rizzi.

– Jo, i framtiden då vägar och bilar blir säkrare. Vägen och människan och fordonen måste samverka med varandra. På sådana sträckor där det inte går att bygga om till motorväg eller 2+1-väg kommer fordonen få ta större ansvar och stödja människan att undvika misstag. Då kan vi se redan idag att framtidens bilar kommer att kunna hålla sig kvar på sin sida, varna och få feedback i ratten eller om kollisionen är framme kommer bilen att bromsa automatiskt. Man kanske inte kommer att undvika olyckan helt, men man kommer inte skadas eller dö.

Matteo Rizzi säger att modern teknik redan finns idag.

– Men sen måste hela fordonsparken bytas ut. Den genomsnittliga livslängden på en bil är 17 år, men vi ser redan idag runt 2030 kan man halvera antalet omkomna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".