Jennie Schaeffer, designforskare vid Mälardalens högskola
Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin

Forskaren Jennie Schaeffer om hur man får 3-åringar engagerade i en designprocess

2:16 min

I projektet Normmedvetna rum har designforskaren Jennie Schaeffer den utmanande uppgiften att involvera 3-5-åringar i processen att förbättra förskolelokaler.

Hela projektet har som namnet antyder som huvudsyfte att skapa normmedvetna rum och det är förskolor man siktar in sig på. Det är tvärvetenskapligt och forskare bidrar bland annat med kunskaper om barns lek och lärande, om innovation och design och om genusperspektiv. Men även näringslivet bidrar i form av arkitektkompetens.  

Tre förskoleavdelningar i Västerås kommer med hjäp av projektet snart att byggas om för att ge mera normmedvetna rum.

Designforskaren Jennie Schaeffers huvuduppgift är alltså att få förskolebarnen involverade i processen.
– Inom våra byggprocesser på kommunerna är det oftast bara vuxna som tycker till om byggplaner, så kan man också tänka kring normbegreppet, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".