Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jennie Schaeffer, designforskare vid Mälardalens högskola
Foto: Elisabeth Ohlsson Wallin
Lyssna
(2:16 min)

Forskaren Jennie Schaeffer om hur man får 3-åringar engagerade i en designprocess

Publicerat tisdag 17 oktober 2017 kl 17.28

I projektet Normmedvetna rum har designforskaren Jennie Schaeffer den utmanande uppgiften att involvera 3-5-åringar i processen att förbättra förskolelokaler.

Hela projektet har som namnet antyder som huvudsyfte att skapa normmedvetna rum och det är förskolor man siktar in sig på. Det är tvärvetenskapligt och forskare bidrar bland annat med kunskaper om barns lek och lärande, om innovation och design och om genusperspektiv. Men även näringslivet bidrar i form av arkitektkompetens.  

Tre förskoleavdelningar i Västerås kommer med hjäp av projektet snart att byggas om för att ge mera normmedvetna rum.

Designforskaren Jennie Schaeffers huvuduppgift är alltså att få förskolebarnen involverade i processen.
– Inom våra byggprocesser på kommunerna är det oftast bara vuxna som tycker till om byggplaner, så kan man också tänka kring normbegreppet, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".