Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Hannes Lundkvist
Flera elever försvann från Hannes Lundkvists klass förra året. Foto: Mattias Carlgren/Sveriges Radio.

Lärare efterlyser bättre kriskunskaper

2:14 min

På introduktionsprogrammet finns behov av särskild utbildning i hur man möter elever i kris. Något som saknas på flera skolor i länet.

När Hannes Lundkvist började jobba som lärare på S:t Eskilsgymnasiet i Eskilstuna förra året blev han mentor till en klass på 18 elever på introduktionsprogrammet. De flesta eleverna mådde dåligt och under året försvann flera från klassen, något som skapade extra oro.

– Det känns konstigt när eleverna försvinner utan att man hinner säga hej då och att man bara ska fortsätta på som vanligt, säger han om situationen som var då.

Sedan dess har läget blivit mindre akut och han har fått utbildning i att möta elever i kris, något som varit avgörande berättar han.

Just lärare på introduktionsprogrammet är i extra stort behov av sådana kunskaper. Men när vi ringer runt till gymnasieskolor i Sörmland visar det sig att flera inte gett sina lärare en sådan utbildning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".