Attendos hemtjänst brister – kommunen kräver bättring

2:04 min

Eskilstuna kommun har funnit stora brister i hur det privata företaget Attendo utför hemtjänst i kommunen.

Kommunen hittade bristerna i samband med en fördjupad tillsyn.

Kommunen har bland annat funnit att det finns personal på företaget som inte vet vad en avvikelse är eller som inte vet hur man rapporterar en avvikelse. En avvikelse kan vara att personalen glömmer att ge en patient medicin.

Kommunen har även upptäckt att insatser, som en person med hemtjänst beviljats, har ställts in eller förkortats på grund av personalbrist.

Johan Lindström förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen säger att stora åtgärder krävs inom dessa områden.

– Attendo ska lämna in en åtgärdsplan inom 30 dagar och sedan har de ett halvår på sig att åtgärda bristerna, säger han.

Attendo vill inte ställa upp på en radiointervju, men skriver i ett mejl till P4 Sörmland bland annat att:

"Vår relation med Eskilstuna kommun är god och vi kommer även fortsättningsvis att ha dialogen med kommunen kring resultatet i den verksamhetsuppföljning som har gjorts med tillhörande åtgärder. Det är alltid en process vid övertagande av verksamheter och det tar tid att förankra nya rutiner hos personalen och anpassa verksamheten till vårt sätt att arbeta."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista