Dubbelt så dyr Ostlänk

Den planerade järnvägssatsningen Ostlänken med höghastighetståg genom östra sörmland kan bli mer än dubbelt så dyr att bygga jämfört med de beräkningar som projektgruppen runt ostlänken hittills presenterat. Något som kraftigt drar ned den beräknade samhällsnyttan av järnvägen.
Projektledningen har tidigare inte tagit med skatten i kalkylen, vilket innebär att investeringsbeloppet nu måste dubbleras till drygt 15 miljarder kronor. Andra kostnadsökningar ser ut att följa. Fram till nyligen har projekt Ostlänken talat om investeringar på 8 miljarder kronor för bygget av den planerade höghastighetsbanan. Samhällsnyttan beräknades då till 1,86, en närmast otroligt hög samhällsnyttokoefficicent. Men med de siffror som Ostlänken nu talar om är samhällsnyttan nere i 0,6, en tredjedel av den ursprunliga samhällsnyttan alltså. Men Ostlänken måste dessutom räkna med att investeringskostnaden kan öka eller att resandet inte utecklas så positivt som projektet hoppas på om järnvägen byggs. Men beräkningarna är dessutom gjorda utifrån en ränta på fyra procent faställd av banverket för att kunna jämföra olika planerade järnvägsprojekt. Den verkliga räntan om järnvägen byggs ligger sannolikhet betydligt högre. I dag beräknas kommunala investeringar exempelvis ofta med med en dubbelt så hög räntesats. Något som alltså ytterligare kraftigt kan fördyra projektet.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".